Öppet brev från Bollnäs Flames: "Kräver offentlig ursäkt"

Artikel 51 av 83
Bandyhall i Bollnäs
Visa alla artiklar

Bollnäs Flames går ut med ett öppet brev till allmänheten angående Karl-Erik Wångstedts överklagan om bandyhallen i Bollnäs. Bild: Rickard Bäckman

Först och främst vill vi klargöra att Bollnäs Flames är en fristående ideell förening så det som kommer att tas upp i detta brev är text som skrivits och godkänts av samtliga i Bollnäs Flames styrelse.Anledningen till att vi valt att gå ut med ett öppet brev till allmänheten är händelserna som florerat i media dom senaste dagarna.

Läs mer: Utgivaren: Nej, vi ber inte om ursäkt – vi gör bara vårt jobbKarl-Erik Wångstedt gick ut i lokaltidningen i tisdags om att en överklagan till förvaltningsrätten hade gjorts gällande kommunens beslut att sälja marken som kallas Bro 4:4 till Bollnäs Bandy.

Skälet var som följer: "-Jag gör det för att få klarlagt om kommunfullmäktige gjort något brottsligt när man fattat detta beslut, säger Karl-Erik Wångstedt, som lämnat in överklagan." I och med denna överklagan blåstes en storm upp vilket inte är så konstigt med tanke på det väldigt hårda debattklimat som varit innan, under och efter det att kommunfullmäktige röstat igenom beslutet.

Läs mer: Hotades efter överklagan om bandyhallen – läs hans öppna brev här

Många JA-sägare till bandyhallsprojektet blev såklart besvikna då detta kan dra ut på tiden ytterligare, det är nu ca 11 år sedan planeringen började med att bygga en bandyhall i Bollnäs. Vi har läst igenom hundratals inlägg om detta och klimatet har varit hårt på diverse forum och personliga sociala medier. Smutskastning till höger och vänster och även Bollnäs Flames facebooksida blev drabbad under stormen.

Vi valde att tillrättavisa vissa personers kommentarer i vårt flöde och bad våra följare att gärna fortsätta diskussionen men att höja nivån på vad som skrivs. Vissa följare blev tillsagda att ta bort inlägg som vi uppfattade som kränkande och personliga påhopp. Dessa följare lyssnade på oss och gjorde som dom blev tillsagda. Vi har även svarat på direkta meddelanden till oss om just nivån på vissa inlägg och där svarat med att vi har kontaktat personerna i fråga och att problemen är åtgärdade.

Plus: Överklagade bandyhallen – hängdes ut och hotades på nätet: "Trodde jag var mentalt förberedd"

I onsdags kommer en ny artikel där Karl-Erik Wångstedt förklarar hur illa behandlad han har blivit på sociala medier och även att en hotbild har målats upp mot honom via personliga meddelanden, anonyma samtal och sms och det tycker vi är fruktansvärt beklagligt och är absolut inget Bollnäs Flames står bakom. Vi gjorde allt vi kunde för att stävja stormen på vår facebooksida och vi tycker att vi gjorde ett bra jobb vilket många både ja- och nej-sägare till hallen var villiga att hålla med om, nivån höjdes och en debatt frammanades istället. Då vi inte har tagit del av vilka hot som framkommit till Wångstedt eller vilka personer det handlar om så är det inte mycket vi kan göra åt det mer än att beklaga.

Plus: Bandyhallen överklagas – kan försena bygget med ett halvår: "Vill få klarlagt om beslutet är brottsligt"

Ytterligare en dag går och Karl-Erik Wångstedt går ut i media med ett öppet brev, i brevet kräver han att Bollnäs Flames ska agera mot sina medlemmar, han beskriver även föreningen som, vi citerar: "Arga, skrikande supportrar har tagit en hel stad som gisslan och ve den som försöker ifrågasätta deras beteende." vid det här laget känner vi som lägger ner hundratals timmar per bandysäsong ideellt att en viss orättvisa börjar visa sig. Karl-Erik Wångstedt viftar med allt han får tag i mot en förening som inte på något sätt uttalat sig varken mot överklagan eller på något vis gjort något för att kränka Wångstedt.

Vi har städat upp bland vissa kommentarer och både genom personlig kontakt och via vår facebooksida uppmanattill ett konstruktivt debattklimat, trots detta fortsätter Wångstedt att anklaga både Bollnäs Flames och Bollnäs Bandy för att "sanktionera indirekt våld". Vår fråga till Wångstedt är om han varit på bandy i Bollnäs dom senaste 20 åren? Bollnäs Flames har alltid haft en bra dialog med supporterpolis, polis, ordningsvakter, säkerhetsansvariga, publik- och entrévärdar på alla arenor vi besökt i detta avlånga land och har därför alltid varit välkomna med öppna armar. För att ta denna säsong som exempel så har vi haft supportrar från både Vetlanda och Motala på besök som vi träffat både före och efter match som den bandyfamilj vi är.

Robert Wikstrand från Bollnäs Flames har tillsammans med resterande i styrelsen skrivit ett offentligt brev angående överklagandet av bandyhallen i Bollnäs och påhoppen mot Karl-Erik Wångstedt.Bild: Kristian Westin

Plus: Klubb, supportrar och politiker bemöter Wångstedts kritik: "Vi tar avstånd från alla typer av påhopp"

Vi vill klargöra för Karl-Erik Wångstedt att vi INTE kommer agera facebookpolis på vad personer väljer att skriva i sina egna sociala medier och så länge vi inte har några namn eller uppgifter på vilka som har upprättat hot mot Wångstedt så kommer heller inte någon att uteslutas som medlem i vår förening. Vi står INTE bakom glåpord som "idiot", "efterbliven" eller "pajas" men vi anser inte detta vara skäl nog för en uteslutning ur vår Bollnäs Flames.Vi kräver även en offentlig ursäkt till Bollnäs Flames från Karl-Erik Wångstedt för att han svartmålat oss och de förtal och lögner om vår förening som han påtalat i lokala medier. Vi kräver även att Mittmedia går ut med en offentlig ursäkt som förmedlat Wångstedts lögner och förtal mot Bollnäs Flames.Vi sysslar med en fredlig supporterkultur inom Sveriges kanske mest fredliga sport. Bollnäs Flames står INTE bakom de kränkningar och hot som har drabbat Karl-Erik Wångstedt på något sätt och kommer att fortsätta jobba för att anpassa Bollnäs Flames facebooksida till att bli en bra plattform för våra supportrar och förhindra att liknande situationer uppstår igen.

Bollnäs Flames styrelse

Robert Wikstrand