Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bollnäs skolor näst sämst i Sverige – skolchefen: "Vi djupanalyserar inte det här"

Skolorna i Bollnäs hamnar näst sist i Lärarnas Riksförbunds rapport Lika tillgång till lika utbildning.
– Vi gör allt vi kan för att undvika sådana placeringar, säger Bollnäs skolchef Kajsa Mellner Daxberg.

För att visa på hur bra eller dåliga skolorna i Sveriges kommuner är har Lärarnas Riksförbund tagit en titt på offentlig skol- och lönestatistik. Den har de sedan sammanställt och jämfört.

Läs också: Lärarbristen orsakar problem på Granbergsskolan

Det Lärarnas Riksförbund bland annat tittat på i den här rapporten är hur effektiv resursanvändningen är i kommunen, tillgång till studie- och yrkesvägledning, lärartäthet och hur skillnaden ser ut mellan betygen på de nationella proven och på slutbetygen.

Läs också: Kommunen hyr in rektor från bemanningsföretag

I fjolårets rapport hamnade skolorna i Bollnäs kommun på plats 285 av totalt 290. Någon förbättring till i år har det inte blivit. Bollnäs rasar ytterligare på listan och hamnar i år näst sist – på plats 289.

Kajsa Mellner Daxberg, skolchef i Bollnäs kommun, är inte nöjd över placeringen. Men hon ser inte heller någon anledning till att oroa sig allt för mycket över just den här rapportens resultat.

– Det finns rankinglistor av många olika slag. Och den lista vi lägger mest vikt vid är den från vår medlemsorganisation SKL. Så vi djupanalyserar inte det här nu utan gör i stället en gemensam bedömning av samtliga listor vid årets slut, säger hon.

Kajsa Mellner Daxberg understryker däremot att hon ser ett värde i att ta del av resultaten som framkommit i Lärarnas Riksförbunds rapport.

– Jag tycker framförallt det är intressant att se vad det är man tittar på, vilka områden man värderar. För det ger indikationer som vi kan ha nytta av. Men samtidigt vet alla skolhuvudmän rätt väl hur den egna vardagen ser ut, säger hon.

Hur ser vardagen ut på skolorna i Bollnäs då?

– Vi har många utvecklingsområden som sammanfaller med resultatet av den här rapporten.

Enligt Lärarnas Riksförbund kan några av lösningarna för att få upp resultatet vara att skolan på ett mer konsekvent sätt involverar föräldrar och omvärld i skolarbetet, och att lärarlönerna höjs. Åtgärder Kajsa Mellner Daxberg inte är främmande inför.

– Trygghetsfrågor måste fungera bra, och där kan det hjälpa att involvera föräldrarna mer. Men vi måste även satsa på professionen, satsa på kompetensutveckling och jobba långsiktigt med lönefrågan.

Vad behöver göras för att inte hamna på jumboplaceringen i nästa års rapport?

– Det vi gör nu i vår organisation är att jobba med målsättningen vi fått från vår nämnd för att nå våra framgångsfaktorer, säger hon och tillägger:

– Vi vill egentligen att alla ska lyckas. Men det kommer ändå alltid vara någon som hamnar sist på listan. Så jag tycker det är viktigt att man bara jämför sig med sig själv och ser till att vara bättre nästa år än i år. Vi tävlar bara mot oss själva.