Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bollnäs kommun sågar förslag om sänkt hastighet – skarp kritik mot Trafikverket

Sänkta hastigheter på riksvägarna 50 och 83 är "omvänd regionalpolitik" som skulle slå hårt mot Bollnäs kommun. Det anser kommunen i ett kritiskt svar till Trafikverket.

I mars kom Trafikverket med ett förslag om att sänka hastigheten på en rad vägar i Hälsingland.

Läs mer: Här vill Trafikverket sänka från 90 till 80 – tre hälsingevägar påverkas

Förslaget är just nu ute på remiss hos kommuner och andra berörda aktörer. Under torsdagen antog en enig kommunstyrelsen i Bollnäs ett svar som ska skickas till Trafikverket senast den 1 juni.

– Jag måste säga att det här var ett av de bästa remissvar jag läst som kommunpolitiker. En eloge för det, sa till exempel Åsa Äng-Eriksson (M).

Svaret är skrivet av kommunens samhällsplanerare Tony Stark och riktar skarp kritik mot sänkta hastigheter.

Från Bollnäs kommuns sida anser man att Trafikverkets planer är orättvisa. "Vi får stå för notan av säkrare och snabbare vägar i södra Sverige", står det bland annat i remissvaret.

Enligt kommunens svar skulle det nämligen innebära att norra och mellersta Sverige drabbas av ökade restider och få stå för hela den minskning av koldioxidutsläpp, och mer därtill, som Trafikverket ser som en av förändringens vinster. De södra delarna av landet skulle däremot få sänkta restider, störst minskning av antalet döda i trafiken och samtidigt medges en ökning av utsläppen.

"Bollnäs kommun ställer sig helt främmande inför denna till synes omvända regionalpolitik, som inte alls verkar stämma med Trafikverkets uppdrag som samhällsutvecklare i hela Sverige. Olikheten är anmärkningsvärd både ur ett regionalt och nationellt perspektiv", står det bland annat i remissvaret.

Läs mer: Nordebo (L): "Att sänka hastigheten på skyltarna kommer inte att spara något liv"

Enligt Tony Stark har Trafikverket dessutom angett fel uppgifter om såväl längden som trafikmängden på riksväg 83 Tönnebro-Bollnäs, vilket "ger en felaktig bild av trafikströmmarna i Hälsingland".

Kommunens svar trycker hårt på riksväg 83:s betydelse för såväl transporter till Gävle som fjällturismen och påpekar att om sänkningen av hastighetsgränserna genomförs samtidigt som det införs dagtida tågstopp på järnvägstrafiken så kommer det att slå hårt mot Bollnäs.

I stället föreslår Bollnäs kommun att fler vägar ska få mittseparering , så att hastigheten kan höjas till 100 kilometer i timmen. Där tycker kommunen att Trafikverket ska börja med sträckan Tönnebro-Stråtjära på riksväg 83.

Flera av ledamöterna i kommunstyrelsen var även kritiska till att Region Gävleborg inte gör tillräckligt för att säkra infrastrukturen i inlandskommunerna.

– Det som oroar mig är att vår egen region inte vill hjälpa till att förbättra riksvägarna 83 och 50 i någon större utsträckning. Möjligen kan Ljusdals kommun kan hjälpa oss, vi måste hjälpas åt tillsammans, sa till exempel oppositionsråd Olov Nilsson Sträng (-).

Läs också: Hastighetsändringar snart färdiga i hela kommunen