Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Böckerna hjälper dem se könsroller

Barnböcker kan vara en väg in i det svenska samhället. På Cfl lär sig invandrarmammor att läsa kritiskt. Sedan ska de kunna guida sina barn till böcker som gör dem självständiga.

Annons

Sjuåriga Abdulmuiz Sheikh Abikar älskar att läsa. Bäst tycker han om böcker som handlar om flygplan, båtar, motorcyklar och sport. Han brukar läsa när han ska sova.

- Den här är bra. Den handlar om hur det var förut, när de krigade, säger Abdulmuiz Sheikh Abikar och håller upp Jan Lööfs "Morfar är sjörövare".

Han är född i Sverige, strax efter att familjen kom hit från Somalia. Hans mamma Munira Ahmed började lära sig läsa när hon kom hit.

- Jag läser långsamt, han fort. Jag är glad att han läser mycket och förstår. Vi läser ofta tillsammans, jag förstår också barnböckerna, säger Munira Ahmed med ett skratt.

Hon menar att läsningen är en viktig nyckel till barnens framgång i Sverige. För att kunna plugga måste man vara duktig på att läsa.

Munira Ahmed deltar i EU-projektet Pages på Cfl. Hon och omkring 25 andra utlandsfödda kvinnor lär sig om könsroller och genus i barnböcker.

- Pojkar och flickor är lika. De ska göra lika, säger Munira Ahmed.

Här i Sverige ska både kvinnor och män jobba. Därför måste hemlivet också vara jämställt, menar hon. Pojkar och flickor ska hjälpa till lika mycket hemma, och de ska få lika mycket tid till läxor och lek.

Ett syfte med Pages-projektet är just att få kvinnorna att reflektera över om det är bra att behandla könen lika. För att lyckas i det nya landet måste man känna till samhällets normer och värderingar.

På träffen i onsdags visade ledarna klichébilder på killar och tjejer. En stor och duktig pojke som cyklar – han är aktiv och fokuserad på sig själv. En stor och duktig flicka däremot, är en som leker med dockor och lär sig ta hand om andra.

- Vi har överdrivit för att de ska få syn på stereotyperna, säger Gunilla Nauwerck Stefansson.

Sedan är det dags för bokläsning och diskussion. Tycker deltagarna att de klassiska könsrollerna i boken är fel? Någon tar till orda och säger att "Det är ju så det är – flickor är lugnare".

- Inga åsikter är fel. Jag tror att alla typer av böcker behövs. Men vuxna måste veta skillnaderna, så att vi kan hjälpa barnen att välja, säger läraren Gunilla Nauwerck Stefansson.

Gunilla Nauwerck Stefansson jobbar till vardags med invandrarbarnen på Norrtullskolan. Margit Ståhl från SFI-undervisningen på Cfl deltar också i projektet. Det är en stor fördel att träffa både barn och föräldrar. De vuxna tar med sig sina tankar hem till barnen, menar de som står bakom projektet.

- Vi har länge velat ha ett samarbete mellan Norrtullskolan och Cfl, det vill vi gärna utveckla. Det gagnar både barn och föräldrar, säger Gunilla Nauwerck Stefansson.