Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blir det Sveriges nya basindustri?

/

Tvåhundrafemtiotvå miljarder kronor. Så mycket omsatte turistnäringen i Sverige under förra året trots lågkonjunkturen. Därmed står turismen nu för över 3 procent av Sveriges BNP.
Målsättningen, från Visit Sweden, är en fördubbling på tio år. Om det lyckas skulle nära 300000 heltidsanställda i Sverige försörjas av besöksnäringen.
Kommer då turismen att bli Sveriges nya basindustri, som så många politiker hoppas?

Annons

Kanske inte riktigt än. Men den är på god väg.

Förra året startades det 60 000 nya företag i Sverige. Det som växer mest är företagen inom besöksnäringen.

Tillväxtverkets nya siffror för besöksnäringen visar att Sverige ligger bra till. Gästnätterna ökade med tre procent under 2009.

Vad är då rimligt att förvänta sig av besöksnäringen för Sveriges del - men framförallt för Hälsinglands del?

För det första kan man konstatera att människor som reser för att besöka något inte söker sig till en region heller inte till ett landskap.

De vill resa för att uppleva något. De reser till en attraktion.

Visserligen använder turisterna mest pengar på sin resa till att shoppa, äta och resa.

Men det är aktiviteten som är anledningen till resan. Så attraktionerna är bärande i besöksnäringen.

För det andra kan man konstatera att Hälsingland och dess attraktioner inte går att återfinna på någon av de nationella listorna över mest besökt resmål i Sverige ännu.

Det gör dock inget. I det här fallet är det bara en möjlighet. Man kan se det som att Hälsinglands olika fantastiska attraktioner är en av Sveriges bäst bevarade hemligheter.

Det är kultur och rekreation som är de aktiviteter som ökar mest just nu. I det perspektivet finns det verkligen oändliga möjligheter i Hälsingland.

Med Sveriges mest amatörteatertäta landskap, med hälsingegårdarna som har möjlighet att bli världsarv, med ett aktivt fäbobruk, flera museer, och ett antal andra sagolika besöksmål både längs kusten och i inlandet borde det bara vara en tidsfråga innan attraktionerna börjar klättra i de nationella listorna.

Sveriges besöksindustri ska vara dubbelt så stor om tio år. På den resan kommer flera av Hälsinglands attraktioner att vara med.

Det är dock en sak som ska sägas om besöksnäringen den drivs av entreprenörer som ska respekteras.

En ivrig region, kommun eller för den delen Tillväxtverket kan inte ta emot turister och besökare. Det kan bara företagarna med idéerna och attraktionerna göra.

Det tåls att upprepas nu när flera stora projekt inleds i region Gävleborg för att göra besöksnäringen mer exportmogen.

Det är inte regionkontoret, eller EU-projektet, som ska besökas. Det är företagarna och deras attraktioner.

Besöksnäringen kommer att bli allt viktigare. Kanske inte för en hel region men för en ort, både för de som arbetar med besöksnäringen och de som bor på orten. Och så är det redan idag.

För boende nära ett besöksmål - eller flera - finns det redan idag betydligt bättre samhällsservice än på orter utan attraktioner.

Och jobben flyttar inte.

Om det blir en ny basnäring eller inte återstår att se. Men näringen ger redan nu jobb och företagande i Hälsingland.

Och det är mer än vad andra branscher kan skryta med.

Mer läsning

Annons