Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Billigt och ändå rekorddyrt

Vad billigt! Jag tankade 50 liter bensin i södra Kalifornien i förra veckan och skulle betala. Bara knappt 400 kronor.

Annons

Och ändå har bensinpriset där rusat i höjden under senare år och är på väg att bli en valfråga i det kommande amerikanska presidentvalet. Det är rekordhögt med amerikanska mått mätt. Och det är president Obamas fel. Det tycker i varje fall många republikaner.

När jag kom hem i början av veckan möttes jag av braskande rubriker om den rekorddyra bensinen i vårt eget land. Som dessutom väntas bli ännu dyrare.

Den bensin jag betalde knappt 400 kronor för i Kalifornien hade jag fått punga ut med det dubbla för här hemma.

Av de tre republikanska presidentkandidaterna som fajtas om att utmana president Obama är det framför allt Gingrich som anklagat Obama för det rekordhöga bensinpriset. Han hävdar att Obama inte har sett till att öka landets egen produktion av olja.

Med Gingrich i Vita huset kommer oljan att flöda igen. Och priset gå ned. Så låter det i varje fall i valpropagandan. Och det kan han ju lova eftersom han sannolikt inte kommer dit.

Men helt klart har han hittat en fråga som engagerar stora grupper av amerikaner som under decennier invaggats i föreställningen att billig bensin är en mänsklig rättighet.

I Sverige finner vi oss underdånigt i rekordpriset. Det blir svarta rubriker men knappast några omfattande protester. Och politikerna tiger.

Inför valet 2006 ville KD sänka bensinskatten men i stället hamnade partiet i en regering som höjde bensinskatten. Inför förra valet gjorde de borgerliga helt om och sköt in sig på att de rödgröna ville höja skatten och därmed bensinpriset.

Men nu då priset rusar i höjden tiger politikerna. Och i hemlighet sitter nog finansminister Anders Borg och gnuggar händerna. För den häftiga prisökningen gör att det tickar in många sköna miljarder i skattekistan.

Politikerna kan inte göra något åt råvarupriset. Men 56 procent av bensinpriset och 51 procent av dieselpriset är skatt. Och skatten kan politikerna påverka.

Det är till och med så fiffigt ordnat att det är skatt på skatt. På priset läggs energi- och koldioxidskatt. Och på hela rubbet läggs moms på 25 procent.

Varje prisökning kammar alltså staten hem nya friska skattepengar.

Visst är det rimligt med skatt på drivmedel. Men samtidigt är det märkligt att en moderat finansminister slår vakt om ett system med skatt på skatt.

Det galopperande bensinpriset drabbar vår region betydligt hårdare än storstadsbor där det finns bra kollektivtrafik. Och det drabbar låg- och medelinkomsttagare och barnfamiljer hårdare än andra.

Undrar hur högt priset får bli innan politikerna reagerar.

Mer läsning

Annons