Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Betalade för Brolles turnéfilm

Bollnäs kommun köpte till sig extra tv-tid i dokumentären om rockmusikern Brolles folkparksturné.

Annons

I dokumentärfilmen "Folkparker, 50-talsrock och nercabbat" får tittarna följa artisten Brolles försök att återföra landets folkparker till sin forna glans. Dokumentären, som är gjord av Stefan Olsson, spelades in förra året och visades nyligen på kanalen SVT1.

I filmen får man bland annat se inslag från Folkets Park på Långnäs, i Bollnäs. Dels från Brolles turnéstopp i staden, dels från motormässan Skruvat och klart.

För att få maximal exponering i dokumentärfilmen betalade Bollnäs kommun 10 000 kronor till produktionsbolaget.

– Vårt stöd till produktionen var att vi agerade värd de dagar de var här och betalade för en del av kostnaden för att de skulle kunna stanna lite längre, säger Gunilla Byström, marknadsstrateg på Bollnäs kommun.

Enligt henne är stödet att likna vid en annons i en tidning. Syftet var att göra reklam för Bollnäs kommun och dess folkpark.

– I slutändan kan jag tycka att det blev lite väl korta snuttar från Bollnäs och att det var svårt att avgöra var vissa scener var filmade. Men vi kan inte påverka klippningen.

Det är inte helt ovanligt att kommunen går in och stöttar tv-produktioner. När Bollnäslaget Team Hanna medverkade i tv-programmet Körslaget betalade kommunen 200 000 kronor till det tv-kanalens produktionsbolag.

Sett till helheten är Gunilla Byström ändå nöjd med resultatet i Brolle-filmen.

– Vi har visat att vi fortfarande har en levande folkpark, säger hon.