Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Beslut om sjukpenning dröjde – JO kritiserar Försäkringskassan

En söderhamnare ansökte om sjukpenning i augusti 2016. När han i januari i år fortfarande inte fått ett beslut anmälde han Försäkringskassan till JO – som nu kritiserar vissa brister i handläggningen.

Annons

Läs också: Region Gävleborg accepterar inte kontanter – kan bryta mot lagen

Den 11 augusti 2016 skickade en man från Söderhamn in en elektronisk ansökan om sjukpenning till Försäkringskassan. Den 2 september fick mannen ett brev där myndigheten informerade honom om att det vanligtvis tar högst 30 dagar innan Försäkringskassan fattar ett beslut.

I det här fallet kunde det dock ta lite längre tid eftersom det behövdes en utredning om vilken inkomst ersättningsnivån skulle beräknas på.

På grund av vissa oklarheter efterfrågade myndigheten fler uppgifter som mannen också lämnade in. Men först den 8 februari i år var utredningen klar, och dagen efter betalades sjukpenningen ut.

Läs också: Anställd hos polisen riskerar avsked – uppfyller inte säkerhetskrav

Då hade mannen redan anmält Försäkringskassan till Justitieombudsmannen, JO, på grund av den långa handläggningstiden.

JO bedömer att ärendet har varit utredningskrävande och att den långa handläggningstiden i stora delar kan motiveras med det. Men JO kritiserar myndigheten också.

Försäkringskassan hade begärt att mannen skulle skicka in ett intyg, vilket han gjorde. Men sedan gick det ändå en och en halv månad innan det vidtogs åtgärder i ärendet. "Det är inte tillfredsställande", konstaterar JO.

Läs också: Tingsrätten fick bakläxa: Häktade Söderhamnsmannen släppt

Annons