Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Bensinen är dyrare i Söderhamn"

Upp och ned – från en dag till en annan.
Bensinpriset engagerar.
Den lokala prissättningen styrs till stor del av hur priskrigen rasar.

Annons

Det är bensinbolagen som sätter riktpriser för sina produkter. Antingen följer de enskilda mackarna riktpriset eller konkurrerar de med egen prissättning.

Billigt? Då betyder det troligen att ett priskrig rasar på orten, vilket i stort sett alltid förekommer mer eller mindre, säger Michael Zetterman som äger Statoil på Brädgårdsgatan i Söderhamn. Hans ambition är att alltid hålla samma avstånd till billigaste lokala pris, vilket innebär att den lokala marknaden skannas av.

– Vi sneglar på varandra dagligen vi som är konkurrenter, säger Michael Zetterman.

På Statoil på Brädgårdsgatan kostar en liter 95-oktanig bensin 14.68 kronor den här dagen medan Statoilmackar i Ljusdal och Hudiksvall tar 14.58 respektive 14.54 i Bollnäs.

Varje ort är en egen marknad där olika förhållanden råder.

– Det där är jätteolika, i morgon kan till exempel Ljusdal vara dyrast. Det beror helt på vilket priskrig som finns på orten. Här har vi lite priskrig just nu och inte alls samma omfattning som i Bollnäs där det nästan alltid är mer, säger Michael Zetterman.

Om mackarna sneglar på varandra så sneglar kunderna på prisskyltarnas siffror. På Statoil i Söderhamn får man då och då frågor om prisskillnader mellan orter.

– Folk som är ute och åker frågar hur det kan vara dyrare här men de kan ju komma från platser där det just pågår priskrig som påverkar, säger Michael Zetterman.

Jörgen Bergström, tillförordnad säljchef på OKQ8 i Söderhamn, har jobbat i Bollnäs och har sett hur det kan skilja mellan orter. Hans teori är också att konkurrensen pressar priser.

– Bensinen är dyrare i Söderhamn än i Bollnäs. Där händer det mer, varför vet jag inte, kanske finns där fler aktörer och obemannade stationer, säger Jörgen Bergström.

Hans mack tar 14.68 för en liter 95-oktanig bensin och någon prisfajt är inte aktuell för den OKQ8-ägda macken på Norralagatan.

– Vi får direktiv uppifrån och de följer vi. Vi kan inte ta några egna initiativ, säger Jörgen Bergström.

Långt bortom lokala priskrigsfronter och riktpris finns många faktorer som styr bränslepriserna. Som tillgång och efterfrågan på produkterna, hur råoljemarknaden ser ut, global handel och geopolitisk påverkan.

– Det man generellt kan säga är att under driving season, maj till augusti, så stiger priserna ett tiotal ören. Och det gäller inte bara i Sverige, säger Sofie Quant, kommunikationschef i branschorganisation Svenska petroleum- och biodrivmedelsinstitutet, SPBI.