Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Befolkningsutvecklingen en ödesfråga

Välj utveckling i stället för avveckling! Uppmaningen riktas till kommunledningen och gäller besöksnäringen.

Annons

Man har nämligen beslutat att sälja Turistbyrån och skälet är att man anser att en privat ägare kommer att sköta verksamheten mera effektivt. Jag har en annan åsikt och vill kommentera beslutet med ett gammalt ordstäv: Man kastar ut barnet med badvattnet!

Ursprungligen skulle Turismen i första hand erbjuda fritidssysselsättning och upplevelser för befolkningen i allmänhet. Det är först på senare tid som man har börjat tala om turistnäringen och i många sammanhang nämns det att den är den snabbast växande näringen. Det har gång på gång nämnts på de konferenser som kommunen anordnat. Det känns konstigt att höra att kommunen avser att sälja Turistbyrån som är det verktyg som alla som jobbar frivilligt inom näringen så väl behöver.

Nu har vi ett annat mål för verksamheten som bedrivs av många ideella föreningar. Det målet är att besökande och även andra på olika sätt ska uppmärksamma att Hudiksvall är en attraktiv kommun att bo och verka i. Befolkningsutvecklingen är en ödesfråga. Det är många faktorer som utgör hinder för en positiv utveckling men det finns sådant som är tilltalande. Det gäller att vi kan hjälpas åt att sprida kännedom om att benämningen Glada Hudik har andra kvaliteter också.

Satsa på att utveckla dessa. Lansera termen utvecklingsnäringen. Vi har en given organisation för den och det är HNA. Där finns det resurser för att skapa tillväxt och där ska givetvis besöksnäringen ha hög prioritet. Målet är att besökanden ska gilla Hudiksvall och flytta till vår kommun. Det kanske börjar med fritidsboende i vår vackra bygd och senare permanentboende i någon av våra tätorter. Det finns exempel på detta. Jag ser fram emot en kraftig och konsekvent satsning på besöksnäringens utveckling i stället för avveckling.

Gunnar Dahlberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel