Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bebyggelseantikvarien om Ostkustbanans breddning genom centrala Hudiksvall: "Stora kulturvärden står på spel"

Artikel 11 av 18
Vår Stad
Visa alla artiklar

I Hudiksvall pågår en häftig debatt om Ostkustbanans breddning genom stadens centrum. Följ med bebyggelseantikvarie Erika Persson på Hälsinglands museum genom de hotade kvarteren.

Annons

Vi börjar vår vandring genom staden nere på Möljen bredvid den sjöbod som står närmast spåren. Just när vi kommer dit börjar det blinka rött och bommarna går ner.

– Sjöboden här intill ska i nuvarande förslaget inte rivas, men ligger väldigt nära spåren. Jag är orolig för påverkan på de här bodarna, både när det gäller vad som händer under byggtiden och när tågen går förbi här, säger Erika Persson.

LÄS MER: Splittrad publik när dubbelspår redovisades

Det är hon som fått uppdraget att skriva Hälsinglands museums yttrande till Hudiksvalls kommun och Trafikverket.

Vilka hus är speciellt intressanta för dig – är det de allra äldsta?

–Det är en vanlig uppfattning att bebyggelseantikvarier oftast jobbar med gamla hus. Det gör vi också, men det finns värden både i bebyggelse från 1800-talet och från senare tid. Det är inte bara ålder som spelar in.

Därför ser hon kvaliteter även i huset på Möljen där Härvan huserar nu. Platsen har varit ett resecentrum bland annat.

Vi har kommit fram till det lilla gröna trähus där Resecity numera håller till. Här låg i många år legendariska Strand Café. Huset byggdes 1893 och riskerar nu att rivas. Även en tid under 1970-talet var byggnaden rivningshotad men den gången grep Hudiksvalls kommun in.

Bakom och vid sidan av huset reser sig Stadshotellet med sina tillbyggnader. Erika Persson pekar på den gråa flygeln som går fram till Hamngatan. Den byggdes så sent som 1980, men har annat som är intressantatt lyfta fram.

– Huset är inte så gammalt men det har ritats av samma arkitekt som också ritat den nyare delen av Folkets hus på andra sidan, Torgny Zingmark.

Trafiken är livlig på Hamngatan så här på eftermiddagen. Vägen kommer att stängas av när dubbelspåret byggts.

– När jag tittar på kulturmiljön är det inte bara byggnader utan också hur stadsbilden kommer att förändras när gator stängs av, leds om eller byggs i olika plan. Det blir en stor påverkan, säger hon.

Nu står vi vid kulturhuset som en gång var Folkets hus. Hela huskomplexet består av det gamla bokhandelshuset från 1880 – och en likadan byggnad som kom till 100 år senare på 1980-talet. Då hade övriga bebyggelsen i kvarteret rivits bort och det var meningen att bokhandelskvarteret också skulle jämnas med marken för att ge plats åt stadens nya förvaltningshus. Även då blev det en rasande strid för bevarande av den gamla bebyggelse som fanns kvar och protesterna hade effekt. I stället fick arkitekt Torgny Zingmark rita en exakt kopia.

– I dag hade man kanske inte valt en sådan lösning, men så här var det då, säger Erika Persson.

Städer har alltid förändrats. Återkommande bränder ritade om stadsplanerna förr i tiden, det ser man inte minst i Söderhamn. När bilarna ersatte hästtransporter breddades vägarna. Nedgångna hus revs för att ge plats åt nya moderna hus och så vidare. På så sätt är Hudiksvall liksom de flesta andra en stad med många årsringar. I dag är dock många glada över att Fiskarstan inte revs som planerat och att bevara stadens rötter bakåt i tiden påverkar också trivseln bland människorna som bor här.

– Som bebyggelseantikvarie vill jag lyfta fram att den befintliga miljön har stora kulturhistoriska värden som faktiskt är viktiga för de som bor i Hudiksvall i dag. För att utveckla en ort är det lika viktigt med dessa värden som ekonomiska och andra aspekter.

Vi har nått den sista etappen, husen mellan Trädgårdsgatan och Kålhagsgatan. Här finns både äldre trähus och Hälsocentralen i tegel från 1979.

– De här lite mindre trähusen som ligger precis här intill spåren har en jätteintressant historia. De har tillkommit under 1870- och 1880-talen och har byggts till i flera etapper under 1900-talets början. Huset här intill, som kallas Riagården, var plåtslageri från början och har även varit snickeriverkstad och hotell senare.

Hälsinglands museum ska lämna in sitt yttrande före den sista oktober. Där kommer de att förorda att centrumbebyggelsen bevaras och att dubbelspåret får välja en annan väg.

– Det här området är inget ytterområde utan det är den centrala kärnan som ingår i riksintresseområdet för Hudiksvall, säger Erika Persson.

Hudiksvalls kommun förordar en dragning av dubbelspåren genom centrum. Hälsinglands museum vill vara en annan röst i debatten om vad som är värdefullt i en stad.

– Om ingen argumenterar för de kulturhistoriska värdena så blir det bara de marknadsekonomiska aspekterna som kommer fram. Ett beslut om att riva är en oåterkallelig händelse. Rivna hus går inte att få igen, det måste man vara medveten om.

Erika Persson kommer också att titta närmare på kulturvärdena i Iggesund och yttra sig om fornlämningar norr om staden.

LÄS MER: Här dras den västra järnvägen

Forskare sågar OKB-planer för Hudik

Turerna kring dubbelspår, korridor och delat spår