Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bästa hälsocentralen i Hälsingland

Ännu ett glatt besked för Per Ahlström som driver Oxtorgets hälsocentral: Flest nöjda patienter, i år igen.

– Jättepositivt, roligt att vi är så uppskattade, säger han.

Annons

Oxtorgets hälsocentral har fått Hälsinglands högsta betyg i den nationella patientenkäten, sett till hur många som helt och hållet skulle rekommendera andra att söka vård där. 92 procent av 199 personer har svarat ja på den frågan.

Margot Folkesson från Sandarne är en av besökarna på hälsocentralen när tidningen hälsar på. Hon är inte alls förvånad över det vinnande resultatet i den nationella patientenkäten.

– Det finns inte ord. Man blir vänligt bemött, absolut toppenbra, säger hon.

I sex år har Ann-Christine Johansson varit sjuksköterska på hälsocentralen, efter att ha jobbat åt både kommun och landsting. Även om hennes arbetsplats har växt från familjeläkarmottagning till hälsocentral under den tiden, tycker hon att närheten till kollegorna finns kvar.

– Det är lite mer medbestämmande. Folk i alla åldrar kommer hit, säger hon.

Läkaren Per Ahlström som driver hälsocentralen ger äran åt sin personal.

– De är kompetenta och lättsamma, har lätt för att bemöta patienter, de är inkännande, säger han.

Från att ha haft omkring 3 600 patienter före införandet av hälsovalet har verksamheten växt till 5 100 patienter.

– En som svarat på enkäten säger att vi är lagom stora för att kunna hantera patienterna på ett bra sätt. Det får inte bli för stort, säger han.

Nu växer hälsocentralen och Per Ahlström ser inte konkurrensen med Söderhamns hälsocentral som något hot. Snarare har de fullt upp med alla nya patienter, som de ger mer tid i början för att hinna lära känna dem.

Oxtorgets hälsocentral ligger över rikssnittet i samtliga sju frågor som enkäten tagit upp, det vill säga bemötande, delaktighet, information, tillgänglighet, förtroende, upplevd nytta och den redan nämnda frågan om patienten skulle rekommendera dem.

Sådant som kan bli bättre, utifrån enkätresultatet, är patienternas delaktighet och informationen kring specifika läkemedel, menar Per Ahlström.