Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Barn pressas så hårt att de somnar

De har bland de högsta kunskaperna i världen, men den psykiska pressen gör att eleverna mår dåligt.

Annons

I den senast PISA-undersökningen (Programme for International Student Assessment) framgår att svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap fortsätter att försämras. Det skriver Skolverket på sin hemsida.

Enligt den internationella undersökningen presterar svenska elever för första gången under genomsnittet och inget annat land har försämrats mer sedan förra undersökningen 2009.

Sedan i höstas är 17-åriga Bollnäsbon Elsa Ringvall utbytesstudent i Sydkoreanska staden Joam. Sydkorea är ett av länderna som har placerat sig högt upp i PISA-undersökningarna.

Hon har i snart två terminer fått uppleva skillnaderna mellan ländernas utbildningsväsende. Elsa Ringvall är starkt kritisk till Koreas skolsystem.

– Eleverna har en väldig press på sig från familj, skola och allmänheten att prestera bra. Det pratas hela tiden om universitet, ens framtid och hur man ska göra för att nå ens drömmar, säger hon.

En typisk skoldag för tonåringarna i Sydkorea börjar halv sju på morgonen med 50 minuter frivilligt arbete. Efter det fylls dagen med 50-minuterslektioner med 10 minuters rast mellan varje (samt en timmes lunch mitt på dagen), fram till klockan fyra, då elevernas ordinarie skoldag slutar.

– Men efter det finns det fler frivilliga lektioner som de flesta skriver upp sig på. Här har jag kompisar som endast pluggar, äter och sover, men vars föräldrar fortfarande är besvikna och uppmanar dem att plugga mer

Majoriteten av Sydkoreas studenter går därför inte hem eller till någon fritidsaktivitet vid skoldagens slut. I stället vallfärdar de till så kallade "academies", privatägda utbildningsinstitut, där de fördjupar sig i matte och naturvetenskap. Många stannar till midnatt. Varje dag i veckan.

– Jag upplever Koreas utbildning som fantastisk om man vill se bra resultat, men hemsk om man vill ha välmående studenter, säger Elsa Ringvall.

Trots att hon är kritisk till Koreas utbildningssystem kan Elsa Ringvall konstatera att det finns saker som länderna kan lära sig av varandra.

– Vi behöver lära oss att ta skolan mer seriöst och i många fall plugga mer. Koreaner behöver lära sig att slappna av och inse att skolan inte är allt, att fokusera mer på nuet och inte hela tiden på framtiden, säger hon och fortsätter:

– Självklart är bra resultat viktigt, men ska man lägga så mycket press på elever att de känner att de vill ta sitt liv?