Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Bankkund fick vända i foajén

En förmiddag skulle Sven-Erik Hägerlind sätta in pengar hos Nordea i Söderhamn. Men han fick vända i dörren med oförrättat ärende, eftersom banken har ändrat sina rutiner. Snabba kassaärenden görs enbart på eftermiddagarna.

Annons

Långa ärenden på förmiddagen och korta efter lunch. Så ser de nya rutinerna ut för Nordea. Banken har gått ut och informerat om nyordningen. Man har även haft värdar och värdinnor i foajén som stoppat kunder för att berätta om de nya rutinerna.

Sven-Erik Hägerlind är en av de som har blivit stoppade, och han är kritisk till nyordningen.

– Det är klart att man blir arg när man inte får göra sitt ärende och inte kan komma tillbaka efter lunch. Jag uppfattar det som ett sätt att göra skillnad på människor. Och som vanligt är det de små människorna som skuffas undan. Nu går vinstintressen före service, säger han.

På banken förklararman att den nya rutinen gynnar alla. Man kan ge mera tid för de som behöver tid för att diskutera ett ärende samtidigt som det går snabbare att expediera de som bara gör insättningar och uttag.

Den här typen av rutiner finns sedan tidigare på många bankkontor och andra banker än Nordea.