Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bankernas kapital - både förtroende och pengar

/

Den gångna veckan var bankjätten Nordea i blåsväder. På grund av en känsla för timing som kan sägas vara ungefär lika dålig som räntan på de flesta småsparares lönekonton.

Annons

Bankjätten anser sig i behov av att spara och 2000 av de anställda har sagts upp från sina arbeten på banken. Samtidigt kommer det fram att bankens ledning har köpt en lägenhet för 22,5 miljoner. En lägenhet som dessutom behöver renoveras för en kostnad av närmare tio miljoner. I den här lägenheten ska Nordeas VD Christian Clausen bo kostnadsfritt.

Den omtalade lägenheten ligger på Östermalm och får med sina 265 kvadratmeter närmast liknas vid en paradvåning. De senaste åren har Clausen fått in 40 miljoner om året på sin VD-tjänst. Dessutom har han ett avtal som ger honom rätt till en engångspension om 100 miljoner kronor när han fyller 60 år – oavsett om han fortsätter på ett annat jobb eller inte. Detta borde innebära att han har råd att betala sitt eget boende, även på Stockholms överhettade bostadsmarknad.

Under 2011 och 2012 ska Nordea minska på antalet anställda i alla de nordiska länderna. I Sverige, Danmark och Finland handlar det om ungefär 500-650 personer per land medan Norge kommer lindrigare undan med ungefär 200-300 anställda. Sammanlagt ska 2000 personer få gå när förhandlingarna är avslutade. Motivet är att banken vill öka lönsamheten och kostnadseffektiviteten.

Visst kan en lägenhet räknas som en investering som ger ett bestående värde, medan löner är en kostnad som man kan strypa från en dag till en annan. I rent ekonomiska termer är det inget konstigt alls att investera långsiktigt samtidigt som man drar in på kortsiktiga kostnader.

Det som inte tas med i en sådan rent ekonomisk ekvation är det faktum att banker verkar inom en förtroendebransch, där annat kapital än det rent ekonomiska har ett värde. Utan förtroendekapital, inga kunder. Att göra saker som sticker i ögonen på kunder och anställda är därför inte alls särskilt klokt gjort.

En lösning för upprörda Nordea-kunder är naturligtvis att byta bank.

Frågan är ju om prioriteringarna ser så mycket bättre ut i de andra storbankerna. Eller om folk i allmänhet vill eller orkar se sin möjlighet att protestera, om de betraktar sparpengar och huslån som påverkningsmedel gentemot banken. I en förtroendebransch är kunderna något av det viktigaste man har.

Att driva bank är en fantastisk affärsidé i den tid vi lever i. Man tillhandahåller tjänster som gör att majoritetens av ens kunder gör majoriteten av sina bankärenden på egen hand. Tänk internetbank, bankkort, telefonbank…

Samtidigt tar banken ut allt högre avgifter av de som behöver bankpersonalens hjälp med något enkelt ärende, som att exempelvis betala en giroblankett på bankkontoret.

Fantastisk affärsidé, som sagt. Borde inbringa stora vinster åt bankerna.

Och det gör den också.

Nordea gjorde förra året en rekordstor vinst på 33 miljarder.

Men inga vinster är för evigt givna.

I en tid där man gör sig av med tusentals anställda för att förbättra siffrorna i resultatets sista kolumn borde Nordeas ledning förstå bättre än att i nationella medier framstå som likgiltiga inför kundernas syn på deras bank.

Mer läsning

Annons