Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Avtalsbrott för miljoner

Över 500 miljoner kronor stod på spel när en av länets största upphandlingar avgjordes i vintras.
På måndag sägs med största sannolikhet den stora vinnaren upp. Ett annat stort bolag hänger kvar på en tunn tråd.

Avtalet rör samhällsbetald anropstrafik inom Gävleborgs län fram till 2016. Det innebär resor som färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar. Den stora omfattningen gör avtalet till ett av de största i länet.

Under 2010 restes det för drygt 100 miljoner kronor. Den nya upphandlingen är större och omfattar även skolskjutsar. Det femåriga avtalet kan därför omsluta omkring 600 miljoner kronor.

Upphandlingen som sköts av X-trafik blev klar i slutet av januari och löper från 13 juni fram till 2016. Det stötte på problem redan från början. Innan avtalsstarten, fyra månader efter att avtal ingåtts, uppgav en av de större entreprenörerna att de inte kunde uppfylla de avtal man skrivit under. X-trafik valde då inte att häva avtalet.

– Jag tror att i alla sammanhang vi pratar om trafikstart så finns det alltid något som gör det mer eller mindre ursäktligt att allt inte flyter inledningsvis som det var tänkt, säger Matts Hildebrand, vd på X-trafik.

Men problemen bara fortsatte. Flera bolag uppfyller inte ett flertal av de så kallade skallkraven. X-trafik har svarat med vitesförelägganden och krävt åtgärdsplaner. Men inget har hjälpt.

För en vecka sedan tog tålamodet slut och den stora vinnaren i upphandlingen, Tuwa Specialtransporter, varslades om uppsägning. Om de inte kommer tillrätta med bristerna senast den 14 november.

– Vi ger dem möjlighet att vidta rättelser, säger Matts Hildebrand.

Företaget som bedriver verksamhet på flera orter i Sverige har en egen syn på avtalet. Man anser inte att man bryter mot avtalet man ingått.

– Det är lite annorlunda upphandlat än vi är vana vid. Är det inte beläggning på fordon brukar man kunna ha dialog om att ta ner antalet fordon, säger Johan Lindberg på Tuwa Specialtransporter.

Bortsett från att ha färre antal fordon än man avtalat påtalar X-trafik flera andra brister hos Tuwa Specialtransporter. Bilar har saknat rätt utrustning eller varit för små. Det finns brister bland personalen, dåliga språkkunskaper, utbildning och lokalkännedom har lett till flera problem.