Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Atlantbanan hotas av Stora Helvetet

Det behövs ett tydligare fokus på trafiken via inlandet, Bollnäs - Ljusdal och vidare norrut. Men Stora Helvetet med trasiga banvallar och trafikstråk via ostkusten stör fokuseringen.

Annons

Det framhåller företrädare för Bollnäs och Ånge kommuner i samband med ett besök i Ljusdal på fredagen där det hölls Atlantbaneforum.

— Vi vill gärna se att tågtrafiken fortsätter upp till Ånge. Vi måste vara beredda på att folk kommer att bo på en plats och jobba någon annanstans. Vi måste tänka så för att kunna rekrytera den bästa skolchefen, säger Sten-Ove Danielsson (S), kommunalråd i Ånge kommun.

Det regionala trafikbolaget Norrtåg är positiv till idén men X-trafik har ännu inte tagit ställning.

— Vi kan kanske inte räkna med nya tågsätt men det ställs ju upp tåg i Ljusdal över natten. Dom skulle kunna rulla upp till Ånge, säger Sten-Ove Danielsson.

Atlantbaneforum jobbar för att binda ihop Stockholm och Trondheim med en elektrifierad järnväg. Sådan trafik skulle ha betydelse för 60 000 invånare i Bollnäs, Ljusdal och Ovanåker samt 100 000 invånare i Jämtland och Härjedalen.

— Arbets- och studiependling fungerar inte med buss, det måste vara tåg, säger Marie Centerwall (S) kommunalråd i Bollnäs.

Hon har tidigare varit kritisk mot att regionförbunden i Gävleborg lagt prioriteringar på trafik via E 4 och Ostkustbanan.

— Ostkustbanan är en flaskhals och det behövs att vi är lika mån om stambanan för att kommunikationerna ska fungera, säger Marie Centerwall.

Bland aktörerna för ökad inlandstrafik finns det en oro för ett ostkustfokus. När E 4-sträckan Njurunda - Sundsvall blir klar finns det fördelar för resande mellan Stockholm och Östersund att åka via Sundsvall. Tidigare gick mycket av fjälltrafiken via riksväg 83, med den nya E 4-sträckningen Enånger - Hudiksvall har en betydande del av trafiken flyttat till riksväg 84.

— Det skulle betyda mycket för orter som Ljusdal om vi kan bygga en region Stockholm - Trondheim. Inlandet får inte bli bortglömt, säger Billy Eng, projektledare för Atlantbanan.

Atlantbanan med elektrifiering på Meråkersbanan till Trondheim är på gång, norska staten har tagit beslut om investeringen men det kan dröja fram till 2019 innan de första svenska tågen rullar in på Trondheims station. Det skulle innebära fyra timmars tågresa Ljusdal - Trondheim som är en stor universitetsort.

Men ytterligare ett problem har dykt upp på den svenska sidan, närmare bestämt i Stora Helvetet, nära norska gränsen.

— Där har en banvall börjat röra på sig och satt stopp för både godstrafiksatsningen som skulle starta i april liksom persontrafiken som nu ersätts med buss, berättar Billy Eng.

Kruxet är att Trafikverkets fokus ligger helt på att få stopp på de ständiga urspårningarna runt Stockholm och aktörerna kring Atlantbanan är oroliga och har stött på hos den ansvariga ministern Catarina Elmsäter Svärd.

Annons