Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är tv-spel skolans främsta problem?

Moderaternas Tomas Tobé la i tisdags fram sitt partis främsta förslag för förbättrade skolresultat – att begränsa ungas tv-spelande.

Annons

Det krävs mer än att begränsa ungdomars rätt till sin fritid. Det krävs lärare som inte tvingas lägga mer tid på administration än lärande.

Under åtta år har en moderatledd regering styrt och reformerat skolan. Resultaten har inte varit vad man hoppats på. Efter de gamla syndabockarna som betygssystem och kepsar i klassrummet utses nu tv-spelen till ny syndabock. På något magiskt sätt så förutsätts tv-spel vara en värre fritidssysselsättning än läsning, idrott, instrumentövning, politiskt engagemang eller vad som helst som unga kan tänkas vilja ägna tid åt. Givet är att alla fritidsaktiviteter, om de tillåts ta alltför mycket tid, kan bidra negativt till ungdomars engagemang i skolan. Att peka ut något så specifikt som tv-spelande är inte rimligt - bara populistiskt. Tvärtom har det flera gånger konstaterats att spelande – liksom många andra fritidsaktiviteter – bidrar till ökad kreativitet, problemlösningsförmåga och därigenom skolresultat.

Detta går förstås helt i linje med Alliansens skolpolitik under de senaste åtta åren. Den har framför allt gått ut på att skylla ifrån sig - på att implementeringen av det nya systemet tar tid, på den gamla regeringen, på att skolan är kommunal - ja, allt tycks gå att skylla på utom den egna politiken. Vi behöver en ny skolpolitik som ger lärarna tid och ork att se varje elev. Inte påbud om vad unga får och inte får göra på sin fritid.

David Ling

språkrör Grön Ungdom Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons