Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är Toyota landstingets nya modell?

Ett nytt arbetssätt ska utveckla vården i Gävleborg.
Denna gång står Toyota fabrikerna som modell för landstinget. Och det bådar gott. För Toyotas framgångsrecept är kundfokus. Toyota har nöjda kunder, hög kvalitet på produkten och en effektiv organisation. Något som vården behöver mer av.

Annons

Landstinget i Gävleborg ska effektivisera. Det är bra. Den som har stött på vården i olika sammanhang vet att det finns mycket att göra.

Kvaliteten är hög. Men organisationen är urusel. Ofta för att den som har bestämt hur vården ska organiseras inte finns i verksamheten, eller i verkligheten för den delen.

Det är den nya utvecklingsdirektören, Stefan Gullsby, ska leda arbetet, som tidningen kunde berätta i går.

Just titeln utvecklingsdirektör är modig. Risken är att han kommer bli en avvecklingsdirektör i stället. Men oavsett avveckling eller inte, så behöver vården bli mer effektiv. Och det finns potential. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun.

Varför och hur ska det göras?

På Toyota har alla delar av produktionen plockats bort som inte betyder en förbättring för kunden. Effektivisering med kunden i fokus, helt enkelt. Toyotas framgångssaga är väl omskriven och studerad i minsta detalj.

Och skulle han lyckas kommer det bli mycket bra för patienterna.

Kundfokus har länge saknats. Besparingar och effektiviseringar har gjorts utan tanke på vad som händer med patienterna.

Lokaler, läkare, scheman, teknisk utrustning och miljö. Tidigare har allt annat än patienten stått i fokus i besparingstider. En av de mer hårresande exemplen de senaste åren var när gynekologen i Bollnäs och Ljusdal lades ner. Då lades verksamheterna ner först. Och sen, ett halvår senare kom det ett papper på hur det skulle bli med patienterna. Då var det liksom för sent.

Det bådar gott att Stefan Gullsby har arbetat som läkare i Gävle, Hudiksvall och Bollnäs. Det ger större förutsättningar för att han vet hur det fungerar.

Han har mycket att jobba med. Men förhoppningsvis gör han inte allting själv.

Allt riktigt lyckat förändringsarbete inom vården har gjorts lokalt och drivits av personalen på avdelningarna. Ganska självklart. Det är de som vet hur verksamheten bäst effektiviseras.

På så sätt har operationsköer och väntetider minskat i andra landsting.

En farhåga är naturligtvis att det här bara blir ännu en i raden av direktörsomflyttningar i landstinget utan något konkret resultat.

Men å andra sidan har utvecklingsdirektören alla möjligheter att lyckas. Modellen är bra. Förbättringspotentialen är stor. Säkert vill någon del av landstingets verksamheter vara med och förändra.

Först då får vi veta om Toyota var landstingets modell.

Mer läsning

Annons