Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Är fakta viktigare än kreativitet?

"Inhämta och utveckla kunskaper och värden, respekt för de mänskliga rättigheterna, demokratiska värderingar, människas egenvärde, respekt för vår gemensamma miljö.

Annons

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet solidaritet, rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande, diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Sådana tendenser ska aktivt motverkas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser."

Ovanstående är saxat ur den svenska läroplanen för grundskolan! Finns det likartade skrivningar i andra länders styrdokument för skolan? Till exempel hos de länder som ingår i Pisa-undersökningen? Självklart är det allvarligt när eleverna inte når de uppsatta kunskapsmålen. Men, jag vill hävda att skolans resultat inte kan mätas med de metoder som används i dag. Hur mycket av ovanstående mäter vi och kan vi mäta?

Svenska ungdomar är oftast kreativa, sociala och öppna. Är det värdefullt eller är det viktigare med faktakunskaper? Jag anser att man inte kan ställa dessa färdigheter mot varandra. I Sverige vill vi ha ungdomar som har både och. Jag tror att den svenska skolan ganska väl förbereder eleverna för morgondagens samhälle, hur det än kommer att se ut. Men, jag tror inte att vi uppfyller läroplanens mål bättre med fler kontrollprov och tidiga betyg. Jag tror att barn och unga utvecklas bäst och lär sig mest i en accepterande och tillåtande atmosfär där de inte hela tiden är tvungna att prestera och bli bedömda för att duga. Svensk skola och Sveriges lärare gör ett kanonjobb trots ständigt ifrågasättande av politiker och allmänhet. Ge svensk skola den kredit den förtjänar, både med ord och resurser!

Claes B. Jacobson

Miljöpartiet de gröna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel