Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äntligen förstod han Vygotskij

Det har tagit åtskilliga år för Leif Strandberg att få kläm på den ryske psykologen Vygotskijs budskap om barns lärande. Men på måndagen serverade han sina slutsatser i ett underhållande "paket".

Annons

Hösten 1973 stod nybakade läraren Leif Strandberg på en busshållplats i Pajala och väntade på postbussen. Bussen skulle leverera ett spännande bokpaket: den ryske psykologen Lev Vygotskijs tankar om barns lärande.

Men bussen kom inte den dagen, utan dagen efter. Och Vygotskijs tankar slog inte rot hos Leif Strandberg förrän ungefär 20 år senare. Då bodde han i Piteå och hade fått beskedet att en ny läroplan var på gång och att den var inspirerad av Vygotskij.

- Vad är det som är så märkvärdigt med Vygotskij? frågade han sig.

Den 14 september 2009 kunde han presentera ett underhållande svar på denna retoriska fråga, inför ett mycket välbesökt seminarium på Cfl, Centrum för flexibelt lärande. Föreläsningen ingår i projekt Drivkraft som är en gemensam satsning på utveckling och lärande inom förvaltningarna Lärande och arbete samt Barn och utbildning.

Numera är Leif Strandberg inte bara lärare. Han är också psykolog, författare, föreläsare och – inte minst viktigt– söderhamnsbo sedan ett år tillbaka.

Läs mer om hans föredrag i tisdagens Söderhamns Kuriren. Det kan vara värt besväret.