Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äntligen en lösning i sikte för Saab?

/

Vågar man tro på det? Efter många turer, rykten och med ett konkurshot hängande över sig ser det nu ut som om Saab har räddats. Av kinesiskt kapital.

Annons

Och denna gång kan det vara en hållbar lösning. Åtminstone verkar de närmast inblandade tro på den lösning som presenterades igår morse.

Det kinesiska Pang Da och Youngman har tecknat avsiktsförklaringen att köpa samtliga aktier i Saab Automobile. Prislappen ligger på 100 miljoner euro. Och avsiktsförklaringen gäller till den 15 november, förutsatt att rekonstruktionen nu fortsätter.

Men efter alla turer som varit sedan Victor Muller köpte Saab Automobile för två år sedan, är det inte helt obefogat med en viss försiktighet i skrivande stund.

Det handlar trots allt bara om en avsiktsförklaring och det finns flera hakar innan Saab kan börja producera bilar igen.

General Motors, GM, måste godkänna uppgörelsen eftersom Saabs biltillverkning sker på licens från GM. Dessutom krävs medgivande från berörda myndigheter, aktieägare och fler olika långivare.

Som om dessa formalia inte skulle räcka har Saab en jättestor uppförsbacke. Fabriken har stått stilla i månader. Återförsäljare har inte fått några bilar att sälja. Några återförsäljare har hoppat av agenturen för Saab. Underleverantörer har inte fått betalt. Förtroendet är kört i botten.

Ändå är det idel glada tongångar i Trollhättan. Och framtidstro. Vad har de för alternativ? De måste helt enkelt tro att denna lösning kommer att gå i lås.

"Det är väldigt skönt att den här långbänken kommit till ett avslut", säger Per Bränneby, ordförande i Akademikerföreningen/Sveriges ingenjörer till TT. Han tror att detta är en bra lösning kortsiktigt och långsiktigt hoppas han att det blir en liknande sits som Volvo Personvagnar.

Trots allt är både han och Kenneth Trei, vice ordförande för Ledarna på Saab, försiktiga i sin optimism. Efter många tidigare besvikelser.

"Det är lång tid kvar, det är många som ska säga sitt innan affären är klar", konstaterar Kenneth Trei.

Ännu har avsiktsförklaringen inte lett till en konkret affär. Men när detta är gjort börjar det bli dags att summera alla turer kring Saab och försöka vilken roll Victor Muller spelat i spelet om Saab.

Det viktigaste han åstadkommit för Saab Automobile var att få den tidigare ägaren General Motors att backa från beslutet om avveckling som GM hade fattat. Det faktum att GM backade på det borde också innebära att GM nu är berett att släppa licensavtalet som innebär att GM kan bestämma över tillverkningen.

De flesta bedömare verkar tro att Victor Mullers tid som chef på Saab är över. Han kom instormande med visioner och entusiasm och blev i det närmaste betraktad som en hjälte. En uppfattning som fått många törnar sedan dess och omvärderats av både analytiker och anställda.

Många anställda har ändå klamrat sig fast vid hans existens som ett sista bräckligt halmstrå. Även om han plockat ut åtskilliga miljoner ur företaget, som enligt konkursförvaltaren Rolf Åbjörnsson, kan ha varit olagliga.

Själv är Victor Muller säker på att företagets framtid är säkrad.

"Vi har de djupaste fickorna ombord nu som säkrar att bolaget kommer att blomstra", säger han till TT.

Frågan är om det går vägen denna gång.

Mer läsning

Annons