Annons
Vidare till helahalsingland.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ambulansen kom aldrig

Fritidsgårdens personal ringde SOS Alarm på 112 som meddelade att en ambulans skulle komma. Efter 45 minuter ringde man igen och frågade vart ambulansen blivit av. Då fick man till svar att det inte fanns någon ambulans ledig.

I måndags kväll var Melina Brinley, 14 år, på fritidsgården i Kilafors när hon drabbades av en allergichock. Hon är överkänslig mot nötter och kände direkt vad som var på gång.

– Det kan räcka med att jag kommer i närheten av någon som har ätit nötter för att börja känna av det, berättar Melina.

Som nötallergiker ska hon ha med sig medicin och en spruta, men den här kvällen hade hon glömt att ta med sig det. När hon började svälla igen i ögonen ringde fritidsledaren 112.

– Jag ringde och frågade hur vi skulle göra, berättar Hakim Korselius. De pratade med Melina och sedan med mig igen. De tog mitt telefonnummer och lovade oss en ambulans.

Fritidsgården försökte få tag i Melinas föräldrar och till sist fick de tag i hennes pappa, Björn Hummelgård. När han kom dit hade det gått 45 minuter sedan de blivit lovade en ambulans.

Då ringde Björn 112 igen och frågade var ambulansen blivit av.

– Man tycker ju åtminstone att de borde ha hunnit till Kilafors på en kvart i alla fall, säger han.

Då fick han till svar att det inte fanns någon ledig ambulans.

– Man tycker att de kunde ha ringt tillbaka och berättat att det inte fanns någon ambulans, tycker Björn Hummelgård. Då hade ju någon kunnat köra upp Melina till akuten med en egen bil.

I stället fick Melina vänta i Kilafors. Hon blev sämre och sämre och även rädd för hur det skulle gå.

– Jag hann aldrig börja svälla upp i halsen, berättar hon. Men det brukar jag göra ibland och då får jag svårt att andas.

I det läget sa han till SOS alarm att de inte behövde skicka någon ambulans utan att han själv skulle köra henne till Bollnäs sjukhus.

Väl där fick hon medicin och 20 minuter senare började hon må bättre igen.

– Det är väl en sak att det inte fanns någon ambulans, men då hade de väl kunnat säga som det var, menar Björn Hummelgård. Det här hade ju kunnat vara något jätteallvarligt.

– Utan att känna till det här specifika fallet tror jag att det här handlar om en omprioritering, säger Anders Klarström på SOS Alarms pressjour. Det händer ganska ofta att vi måste styra om ambulanser för att något allvarligare har inträffat på en annan plats och jag är övertygad om att det är det som har hänt här.

Men borde inte SOS Alarm ha kontaktat dem och berättat att ambulansen skulle dröja?

– Visst förekommer det att vi ringer tillbaka till dem som ringt, säger Anders Klarström. Nu kan jag inte det här ärendet, men sannolikt har vår personal gjort bedömningen att det här kunde vänta.

Baserat på ett samtal med en sjuk 14-årig flicka?

– Om någon tycker att det här hanterats fel rekommenderar jag dem att gärna ta kontakt med vår kundsupport för 112, fortsätter Anders Klarström. Då kan vi utreda om det gjorts några fel.