Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så har invandringen påverkat skolresultaten

/
  • Vad har invandringen haft för betydelse för resultaten i den svenska grundskolan? I dag presenterar Skolverket en rapport. Arkivbild.

I dag väntas Skolverket ge svar på vad invandringen har haft för betydelse på resultaten i den svenska grundskolan.

Annons

I den senaste Pisa-undersökningen gavs den svenska skolan underkänt på flera punkter. I samtliga ämnen som mättes, matematik, läsförståelse och naturvetenskap, backade Sverige och visade på sämst resultat av OECD-länderna.

Läs också: Chans till revansch i nytt Pisa-test

Ett antal olika orsaker till de försämrade resultaten har diskuterats och nu har Skolverket tittat närmare på en av dem. I dag presenteras rapporten "Invandringens betydelse för skolresultaten".

– I Pisa-rapporten 2012 angav vi ett antal tänkbara förklaringar till resultatförsämringen och en av dem var en ökad andel elever med utländsk bakgrund, säger Jonas Sandqvist, undervisningsråd på Skolverket.

Men Skolverket konstaterade då även att Sveriges tapp i Pisa endast marginellt berodde på den ökade andelen elever med utländsk bakgrund.

Läs också: Bollnäs hamnar i botten i skolranking

Enligt Skolverket finns fler anledningar till att man har valt att göra en grundligare analys av just invandringens effekter på skolresultaten. Andelen elever som saknar behörighet till gymnasiet ökar.

– Vi ser en kraftig ökning under senare år och vi kan se att elever som har invandrat efter ordinarie skolstart har försämrat sin behörighet, säger Jonas Sandqvist.

Mer läsning

Annons