Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fusk med broavgift upptäckt på Sundsvallsbron – så går det till

/
  • En speciell nedfällningsanordning gör att skylten inte syns. Bilden är inte tagen på Sundsvallsbron, men är ett exempel på hur fusket går till
  • Bilden visar hur en

Fusk med manipulerade skyltar förekommer på Sundsvallsbron.
Totalt handlar det om 61 tillfällen sedan broavgiften infördes i februari.
– Vi är medvetna om det här, men det handlar om en väldigt liten andel knappt 0,002 procent, säger Jonas Maran, Transportsstyrelsen.

Annons

I Göteborg har omkring 70 000 lyckats undvika att betala trängselskatt sedan avgiften infördes för snart tre år sedan. I Stockholm har i år 8 000 fuskare upptäckts.

På Sundsvallsbron har Transportstyrelsen sett samma beteende.

– Det förekommer fusk med manipulerade skyltar även där, säger Jonas Maran.

Transportstyrelsen har upptäckt en rad metoder som är lika för Sundsvall som i Göteborg och Stockholm.

– När en skylt är manipulerad syns det väldigt tydligt på de foton som vi får in att något inte stämmer, säger Jonas Maran och tillägger:

– Det finns fall där man ändrat bokstäverna på skylten med tejp eller där man monterat en "keps" på nummerskylten som döljer registreringsnumret.

I andra fall har en plastfilm monterats över nummerplåten som "blänker" bort registreringsnumret, det har funnits fall av stulna registreringsskyltar eller övertäckta tecken på nummerplåten och slutligen har det upptäckts fordon som med elektronik kan vända eller vrida registreringsskylten.

– När vi upptäcker att en skylt är manipulerad kan vi inte göra så mycket. Vi kan bara slänga passagen då skylten inte går att läsa av. Det är upp till polisen att kontrollera att bilisterna sköter det här, säger Jonas Maran.

Totalt görs omkring 10 398 passager på Sundsvallsbron per dag och Jonas Maran tycker att i det förhållandet är den upptäckta 0,002 procent en låg siffra.

– Det är en väldigt liten del, det ska man komma ihåg. I Göteborg och Stockholm har siffran minskat genom åren. Det är troligt att utvecklingen blir så även i Sundsvall, säger Jonas Maran.

Men mörkertalet kan vara större då det ibland är svårt att avgöra om en skylt är manipulerad eller inte.

Den kan vara smutsig eller täckt av till exempel en cykel vilket innebär att den inte räknas som manipulerad utan oläslig. I Stockholm rör det sig om totalt 0,5 procent av alla passager. Den siffra, bör enligt Transportstyrelsen, även gälla för Sundsvallsbron.

Läs också:

Stålet gör Sundsvallsbron till en halkfälla

Nya fel upptäckta på Sundsvallsbron

Här angriper rosten Sundsvallsbron

Därför föll betongblocket från Sundsvallsbron

Mer läsning

Annons