Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upplagetappet bromsar in – digitala succén fortsätter

/

Siffrorna över upplagan för Hälsinglands pappers­tidningar - Hudiksvalls Tidning, Ljusdals-Posten, Ljusnan och Söderhamns-Kuriren - har släppts. Siffrorna visar visserligen ett upplagetapp, precis som i resten av Sveriges och världens papperstidningar.
Men den stora och glädjande överraskningen i Hälsingland är att tappet bromsar in jämfört med föregående år.

Annons

Alla fyra tidningar tappar mindre i upplaga under 2015 än 2014, enligt mätföretaget TS Mediefakta.

Siffrorna visar följande:

Ljusdals-Posten visar ett tapp på 7,5 % jämfört med förra årets tapp på 8,6 %.

Söderhamnskuriren visar ett tapp på 6,3 % jämfört med förra årets tapp på 7,4 %.

Ljusnan visar ett tapp på 7,1 % jämfört med förra årets tapp på 8,4 %.

HT visar ett tapp på 7,0 % jämfört med förra årets 8,7 %.

– Det här är mycket goda siffror mitt i den strukturella medieomvandling som vi nu ser. Dessutom är det extra glädjande att vi har en hög betalningsgrad på våra tidningar, mellan 95 och 96 procent. Det betyder att en liten del av prenumerationerna är rabatterade, säger chefredaktör Thomas Sundgren.

Hur ser du på framtiden för papperstidningarna?

– Vi vill göra papperstidningen så bra som möjligt för dem som fortsatt vill ha den. Vi vet att vi fortfarande har en viktig läsargrupp, våra prenumeranter med en snittålder på nästan 70 år. De vill ha egeninitierad journalistik i print och tidningen i tid varje morgon. Framöver ska vi titta på våra papperstidningar för att ge ännu mer värde utan att det tar fokus från vår digitala satsning, säger Thomas Sundgren.

För samtidigt som papperstappet bromsar in kan man se en succéartad ökning av antalet digitala läsare av journalistiken i Hälsingland.

– Antalet sidvisningar på sajten och på senare tid i appen har ökat kraftigt under året och ligger nu på runt 1,3 miljoner varje vecka. Hittills har 16 000 hälsingar laddat ner vår nyhetsapp, säger deskchef Elin Woxlin.

– Varje vecka når vi runt 200 000 unika hälsingebesökare som går in på sajt och i app för att ta del av vår lokaljournalistik. Det är förstås grymt, men våra mål ligger högre. Vi vet att vi kan nå många fler genom att satsa på digitalt nyhetsarbete och utveckling, säger Elin Woxlin.

Förutom den digitala succén i sajt och app ökar den hälsingska journalistiken i sociala medier.

– Just nu har vi 23 500 följare på våra officiella Facebook-konton. Under våren ska vi satsa ytterligare på sociala medier, säger Elin Woxlin.

Som om inte detta vore nog växer det succéartade Nära-projektet. Hela elva områden i landskapet täcks av Nära-reportrar och lika många lokala Facebook-grupper är igång.

– Det är jätteroligt att se vår hyperlokala Nära-satsning som förnyar lokaljournalistiken. Den lokala dialogen är det viktigaste vi har. Med Nära-grupperna bygger vi i samarbete med läsarna en rekordstor lokalredaktion i Hälsingland, säger redaktionschef Tomas Froms.

Sammanlagt nås nu rekordmånga läsare och kunder i Hälsingland i alla kanaler.

Något som givetvis gör säljchef Stefan Jonsson glad.

– Härligt att vi kan erbjuda våra annonsörer många kontakter i och utanför Hälsingland. Att vi gör det i flera kanaler innebär att vi kan skräddarsy lösningar till våra annonsörer utifrån målgrupp och budskap. Vi jobbar stenhårt med att fortsatt vara en bra affärspartner för företagarna i Hälsingland.

Även gratistidningarna är en viktig kanal för att nå ut.

– Gratistidningarna bidrar också starkt till det antal läsare vi når. Sammanlagd upplaga för våra gratistidningar i Hälsingland är nu över 59 000 exemplar, säger Stefan Jonsson.

Nu är det bara att satsa mot framtidens läsare, manar chefredaktör Thomas Sundgren.

– Vi känner stark vind i ryggen. Man ska också komma ihåg att vi känner samma grundläggande utveckling som alla andra medier. Konsumtionen går mot det digitala. Då måste både journalistik och annonsförsäljning följa med i snabb takt. Vi måste satsa mot de digitala framtida läsarna och samtidigt göra pappersläsarna nöjda. Det är den utmaningen vi måste möta för att finnas kvar i lokaljournalistiken.

Mer läsning

Annons