Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tryggare handla på nätet inom EU

/
  • Det har blivit trygagre att näthandla.
  • Theres Jonsson, 24, Friggesund:- Ja, det gör jag ungefär en gång i månaden och det funkar bra. Jag tycker det känns mycket säkrare nu för tiden med betalning via internetbanker.
  • Karolina Persson, 21, Ljusdal:- Jag handlar kläder och smycken, ofta från England och Nederländerna. Det fungerar förvånansvärt bra med returer och det känns bra att alla skatter redan är pålagda i priset.
  • Daniel Norell, 24, Hudiksvall:- Ibland handlar jag kläder, mer sällan elektronik och då endast från välkända sajter. Det som blir svårt med kläder från andra länder är att storleken blir rätt.
  • Ida Selvén, 28, Hudiksvall:- Nej, jag handlar men då bara från Sverige. Det blir mest kläder till mig och barnen, det går fort och smidigt att beställa och få det hemskickat.
  • Richard Hansson, 18, Enånger:- Ja, titt som tätt. Handlar ofta jackor och tröjor från England, det tar bara en vecka att få hem varorna. Känner också att jag litar på betalningssystemet, jag har aldrig haft problem.
  • Sarbast Khalil, 35, Hudiksvall:- Nej, jag handlar sällan och enbart från svenska sajter. Det brukar i så fall vara elektronik som kameror och tv-apparater, det blir så krångligt ifall man skulle vara tvungen att reklamera.

Det har blivit tryggare att handla på nätet inom EU-länderna, nästan alla beställningar levereras och det tar sällan mer än två veckor att få varan.

Annons

Undersökningen är gjord av European Consumer Centre och visar att nätshopping inom EU fungerar betydligt bättre idag jämfört med år 2003, då den senaste undersökningen genomfördes. Då nådde endast 66 procent av produkterna beställarens dörr, idag är samma siffra 94 procent, ett av skälen till att kunderna känner sig tryggare.

Ett annat är att det går relativt snabbt att få det man handlat, 86 procent når mottagaren inom två veckor.

Men fortfarande finns det saker som e-handlarna måste jobba med. Bland annat bör man bli bättre på att informera kunden om ångerrätten, vilket bara två av tio gjorde, samt om reklamationsrätten. Trots EU:s direktiv fanns den senare informationen endast på 6 av 10 hemsidor som köparna besökte.

I undersökningen provköptes 305 varor i 29 länder. Man kom då också fram till att vid reklamationer och ångerköp lät mer än hälften av handlarna bli att ersätta kunden för den ursprungliga fraktkostnaden, något e-handlarna också måste bli bättre på.

Mer läsning

Annons