Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trögt men uppåt för miljöbilar

/

Miljöklassade bilar blir allt mer populära att köpa. Men fortfarande dominerar den klassiska bensin- och dieselslukande bilen försäljningslistorna.
– Det kostar för mycket att köpa miljöbilar, säger Bertil Moldén på Bil Sweden.

Annons

Enligt branschorganisationen Bil Sweden har försäljningen av miljöbilar skjutit i höjden de senaste tio åren. Det totala antalet sålda miljöfordon har ökat från 7 138 år 2005 till 53 267 förra året.

Första halvan av 2015 verkar fortsätta i samma spår. Framför allt ökar de så kallade supermiljöbilarna (elbilar, laddhybrider) kraftigt. Nyregistreringarna av dessa tredubblades under förra året. En trend som håller i sig.

– Nyregistreringarna av supermiljöbilar har ökat med 56 procent hittills i år. Det innebär att supermiljöbilarnas andel av totalmarknaden var två procent jan-juni i år jämfört med 1,4 procent samma period förra året, säger Bertil Moldén.

Trots det är handeln med supermiljöbilar fortfarande försvinnande liten jämfört med den totala marknaden. Under 2014 var 1,5 procent av alla nysålda bilar supermiljöklassade. Året innan låg de på 0,6 procent.

Samtidigt är det mest i storstäderna som förändringen märks. Sju av tio supermiljöbilar registreras i de tre storstadslänen; Stockholm, Västra Götalands och Skåne.

Inte heller när det kommer till den lite sämre (vad gäller utsläpp) kategorin miljöbilar är det bättre. Förra året var endast cirka 12 procent av alla nya bilar i Gävleborg miljöklassade. Bara Dalarna, Västmanland, Norrbotten och Västernorrland låg lägre på listan.

Bertil Moldén höjer dock ett varningens finger för sin egen statistik.

– Många stora företag och koncerner som köper in tjänstebilar registreras i storstäderna, därför kan statistiken bli lite snedvriden, säger han.

Att miljöbilarna har lång väg att köra innan de kan dominera i statistiken är däremot klart. För att komma dit krävs det politisk vilja, enligt Bertil Moldén.

– Norge har redan 50 000 supermiljöbilar. Vi är en dubbelt så stor marknad som Norge och borde ha haft 100 000 supermiljöbilar vid det här laget. Det handlar om politisk vilja och Sverige ligger efter, säger Bertil Moldén.

Hans råd är att politikerna kopierar vårt grannland. Där har förmåner som gratis parkring, tillgång till bussfiler, vägavgiftsbefrielse samt att elbilar köps utan moms gjort att var fjärde ny bil som säljs i Norge är en elbil.

– Det krävs ekonomiska incitament för att vi ska ändra våra beteenden. Det kostar för mycket att köpa miljöbilar.

Enligt Marie Centerwall, kommunalråd i Bollnäs, ingår främjandet av miljöbilar i de lokala och länsövergripande miljömålen.

Ett exempel är att möjliggöra för laddning av elbilar. Dessutom har flera hälsingekommuner krav eller önskemål om miljöbilar i sina egna bilpooler.

– Men det här är ett långsiktigt främjningsarbete som inte sker över en natt, säger hon.

Mer läsning

Annons