Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågtrafiken ska effektiviseras

/

I dag börjar Trafikverket bygga om längs Ostkustbanan.

Annons

Sju nya mötesstationer, åtta större och sex mindre ombyggnationer av befintliga mötesstationer blir aktuella. Detta för att öka kapaciteten på den överbelastade sträckan mellan Sundsvall och Gävle.

I sommar genomförs 45 större banarbeten från Kiruna i norr till Kävlinge i söder. De handlar om att underhålla, förbättra och bygga ut järnvägen. Arbetena är enligt Trafikverket planerade så att de ska störa resenärerna så lite som möjligt. En stor del av arbetena sker därför nattetid.

I flera fall handlar det om att ge möjlighet till tätare tågtrafik genom att bygga dubbelspår eller nya mötesstationer på enkelspårssträckor. I andra fall kan det handla om att byta ut slitna kontaktledningar och spår för att slippa problem i framtiden.

– Vi genomför planerade underhållsarbeten för att höja standarden och öka kvaliteten på anläggningen. Den svenska järnvägen är till stor del sliten och hårt belastad och kommer att ta många år att återställa, säger Trafikverkets underhållschef Jan Pettersson.

För att förbättra kapaciteten på Ostkustbanan kommer det, förutom de nya mötesstationerna, att ske en modernisering av signal- och telesystemen. Detta för att få samtidig infart på mötesstationerna och därmed minska mötestiden. Genom att rusta upp och bygga nya mötesstationer kommer tågen att kunna mötas samtidigt. Därmed skapas möjligheten att sänka energiförbrukningen och förkorta restiderna.

Mer läsning

Annons