Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågsatsningar ger inte mer plats på kort sikt

Länets politiker vill inte ta i frågan om vilka transporter som ska få plats på järnvägen och vilka som måste flytta på sig, anser Anders Franck på Mellansvenska handelskammaren i Gävle.
– Det är bättre att vi här i länet, kommunerna tillsammans med näringslivet och Trafikverket, gör prioriteringarna i stället för att Trafikverket i Borlänge, säger han.

Annons

Trafikverkets kapacitetsutredning säger att en del avgångar för X-tågen kan behöva ersättas med buss för att ge plats för godstransporter. Både kommunerna i länet och Region Gävleborg protesterar. De regionala tåglinjerna är av yttersta värde för tillväxten och utvecklingen i länet. Lösningen måste bli dubbelspår längs Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall.

Anders Franck tror att både en del gods- och persontransporter i länet måste flyttas över från järnväg till väg.

– Jag har verkligen förhoppningar om att det ska lösa sig med kapaciteten på järnvägen, men även om vi redan i dag får en miljard kronor till järnvägarna så dröjer det flera år innan en utbyggnad är klar och det är fullt på järnvägarna och det finns både fler person- och godstransporter som vill upp på järnvägen, säger Anders Franck.

Det måste finnas plats för både pendlare och gods på järnvägarna, anser han.

– Min tanke är att persontrafiken ska prioriteras de tider pendlare åker. Andra tider är resenärerna färre och då går det att sätta in busslinjer i stället. Sedan kan man ställa olika godstransporter mot varandra och säga att vissa under en kortare tid kan köras på väg.

Mer läsning

Annons