Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågen rullar på räls som kan spricka

/
  • All räls på järnvägsnätet bryts ned, och måste så småningom bytas ut.

Det finns 120 mil järnvägsräls i Sverige som är utdömd. Mellan Gävle och Sundsvall finns det fem mil räls som borde ha bytts ut.

Annons

Rälsen som kan dela sig på mitten, en så kallad vertikalspricka, är tillverkad 1976–82 och har ett tillverkningsfel.

Morgan Rehn är avdelningschef på Trafikverket och väl medveten om de 120 mil räls över Sverige som är utdömd där tågen ändå rullar. Men han är inte orolig.

Rälsen kontrolleras regelbundet. Normalt sett sker det en gång per år men på vissa sträckor sker kontrollerna två eller tre gånger per år.

Morgan Rehn ser inga risker för resenärer att åka med tåg på de utdömda sträckorna.

– Sprickbildningen går inte jättefort, det sker inte över en natt. Vi hinner se att det är på väg att ske och kan sätta in åtgärder i ett tidigt stadium, säger Morgan Rehn.

Säkerheten går alltid först, Trafikverket prioriterar löpande för att göra åtgärder där det behövs.

All räls på järnvägsnätet bryts ned och måste så småningom bytas ut.

– Vi får prioritera vilka sträckor som är i behov av byte, säger Morgan Rehn.

För Gävleborgs del kommer planerat spårbyte, bärighetsåtgärder och växel- och ställverksbyte att ske mellan Hudiksvall och Sundsvall i år och nästa år.

De senaste tio åren har 200 spårkilometer av den utdömda rälstypen bytts ut. I planen på de som ska bytas ut de kommande åren ligger 300 spårkilometer.

Vid urspårningen i Koler, Piteå, 2013 kunde man inte hitta någon orsak till olyckan, men man misstänker att det kan ha berott på en vertikalspricka i rälsen.

– När ett tåg spårar ur är det mycket som skadas, så det kan vara svårt att hitta en orsak.

Efter olyckan har Trafikverket skärpt kraven och minskat toleransen för sprickbildning.

Morgan Rehn själv tvekar inte att ta tåget.

– Jag åker jättemycket tåg, säger han.

Mer läsning

Annons