Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svensk Handel: Mellandagsrean slår ut småbutikerna

/

Mellandagsrean är igång och har redan slagit rekord. Men prispressen minskar lönsamheten – och slår ut småbutikerna.
– Den heliga julhandeln äts av ett reamonster, säger Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg.

Annons

Varuhuskedjan Elgiganten drog igång sin mellandagsrea vid tolvslaget till juldagen och redan de första fem minuterna hade varor för närmare fyra miljoner kronor omsatts. Under första timmen såldes en tv varannan sekund och under dagen fortsatte försäljningen i hög takt, både över nätet och ute i butikerna runt om i landet.

– Vi har aldrig sålt så mycket tv-apparater någonsin, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig för Elgiganten.

Hemelektronik, kläder och sportartiklar går särskilt bra under mellandagsrean.

– Från början var det ett sätt att bli av med ett överlager man fått på sig under året. Men nu är det mer rena kampanjer, säger Jonas Arnberg vid Svensk Handel.

För många butiker är julhandeln den viktigaste perioden på hela året då det avgörs om helårsresultatet landar på plus. Även mellandagsrean är viktig för handeln, men inte oproblematisk:

– Vi hade Black Friday, där en allt större del av julhandeln sker på kampanjpriser i november. I andra änden har man mellandagsrean som börjar redan innan jul. Den heliga julhandeln äts av ett reamonster från två håll, säger Jonas Arnberg.

Näthandel och prismedvetna konsumenter är några orsaker till att butikernas marginaler minskar generellt. Och samtidigt som årets julhandel väntas slå nya rekord fortsätter lönsamheten nedåt.

– Man säljer en allt större del av sortimentet på rea. Det gör att vi får färre men större företag som klarar av att ha lägre snittpriser. Många små, som redan rationaliserat allt de kan, slås ut. Och på sikt bygger det en konsument som undrar varför den ska handla till fullpris, säger Jonas Arnberg.

Mer läsning

Annons