Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ständigt problem på järnvägen

/
  • Plankorsningar med vägtrafiken utgjorde en tredjedel av platserna där dödsolyckor skedde under 2014. En stor andel av olyckorna skedde också där det är förbjudet att vistas.
  • Trots ökad trafik på banorna så har antalet döda på spåren inte synligt ökat med åren. Totalt har antalet döda legat mellan 70-110 per år de senaste tio åren.

Antalet avlidna på järnvägen har legat stadigt under de senaste tio åren, detta trots ökad trafik på spåren. Sträckan Hudiksvall-Iggesund är hårt olycksdrabbad.

Annons

Under 2014 omkom 25 personer i olyckshändelser vid järnvägarna i Sverige. Det har pendlat mellan 15-25 avlidna per år under de senaste tio åren. Totalt omkommer runt 70-110 personer per år på järnvägarna.

– Ibland går det upp och ibland ner något, vi kan inte se någon trend, men vi vill såklart att det ska gå nedåt, säger Jan Östlund, statistiker vid Trafikanalys.

Det handlar om rätt låga tal vilket gör det svårt att utläsa några klara tendenser. Däremot är det tydligt att det varken går upp eller ned särskilt mycket, vilket får ses som en sorts nedgång eftersom trafiken på spåren med åren gått upp.

– Både väg- och bantrafiken har ju ökat med tiden, men olyckorna inom vägtrafiken har gått ned medan bantrafiken legat rätt stadigt, säger Jan Östlund.

Många olyckor sker i plankorsningar med vägtrafiken. På 70-talet kom något som kallas halvbomsprogrammet upp, efter en stor tågolycka. Sedan dess, och särskilt de senaste åren, har Trafikverket, tidigare Banverket, jobbat hårt för att pressa ned antalet olyckor.

Vissa menar till och med att det skett ett paradigmskifte i frågan om avlidna på rälsen, sedan Trafikverket insett sitt ansvar i frågan.

– På järnvägssidan har vi ett halveringsmål att vi ska halvera antalet omkomna på järnvägen till år 2020, säger Gabriella Gulliksson, målstrateg i trafiksäkerhet vid Trafikverket.

Målet ska nås med hjälp av flera metoder. Bland annat stängslas många sträckor in med tydliga markeringar om att rälsen är ett förbjudet område, något som Jan Östlund vid Trafikanalys vill trycka extra på.

– Alla spårområden är förbjudna att beträda, såklart även spår mellan perronger, säger han.

En annan metod som just nu testas i ett pilotprojekt i Skåne är en ny typ av kameraövervakning.

– Det är en ny teknik med kameror som larmar om det befinner sig en obehörig person på spåren, och detta kan bli aktuellt att testa på sträckan Hudiksvall-Iggesund, säger Gabriella Gulliksson.

Denna sträcka är i dag rätt hårt olycksdrabbad, och just nu pågår en stängsling av sträckan som ska vara klar i år. En annan hårt drabbad sträcka i Gävleborg är Gävle-Hagaström där stängsling ska påbörjas under sommaren.

Det är farligast att vara man på spåren, av de avlidna i olyckor 2014 var 76 procent pojkar eller män. Ett annat problem som blivit allt större under senare år är hörlurar med hög musik, berättar Helena Rådbo, nationell samordnare för plankorsningssäkerhet vid Trafikverket.

– Många hör inte något från omgivningen och är inne i en annan värld, och därför har man i England bland annat testat att sätta upp extra skyltar och att skriva varningar på asfalten för att motverka att så många blir ouppmärksamma när de går över plankorsningar med musik i öronen, säger hon.

Plankorsningar är problematiska främst i sin obevakade form på landsbygden, utan bommar eller rödljus.

– Det finns alltid en risk i att gå eller åka över en plankorsning, det är det absolut viktigaste att komma ihåg, säger Helena Rådbo.

Mer läsning

Annons