Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skillnader i avgifter hos banker

/

Det finns flera skillnader i avgifterna som bankerna tar ut för sina tjänster. Nyligen gav Hälsinglands Sparbank beskedet att de kommer börja ta betalt när man använder internetbankens tjänster.

Annons

Kritiken som riktats mot bankerna från politiskt håll har mestadels gällt att bankerna ökat marginalerna på sina bolån och att de på så sätt tjänar mer pengar på sina kunder än de gjort tidigare. Skillnaden mellan de räntor som bankerna lånar upp för och bolåneräntorna har i det senaste varit rekordstor – på fem år har den ökat från 0,5 till 2,0 procent.

Och svenskarnas missnöje verkar också växa. Enligt Svensk Fastighetsförmedlings senaste Bobarometer anser 71 procent av svenskarna att bankerna tjänar för mycket pengar just på bolånen. Men i dagar när det är relativt lätt att byta bank ska man inte underskatta också de små avgifterna, som är lätta att jämföra bankerna emellan. Lika ofta är det nog de små kronorna hit och dit som får en bankkund att härskna till.

Kunder i Hälsinglands Sparbank fick häromdagen meddelandet att från och med den 1 april kommer banken att ta ut en avgift för att man använder sig av internetbankens tjänster. Det kommer att kosta 175 kronor per år och till det kommer avgift för själva bankkortet. Ingen av bankerna i vår jämförelse tar ut avgift för internettjänsten, därför ringde vi upp Anders Thorson, vd på Hälsinglands Sparbank, för att höra vad som ligger bakom.

- Internetbanken har egentligen alltid varit belagd med en avgift, men hittills har vi inte tagit ut den, vi har varit generösa. Men i och med att regelkraven från myndigheter och EU hårdnar och man pratar om högre säkerhetskrav och att bankerna är skyldiga att hålla högre kapital – ja, då tog vi beslutet att införa avgiften, säger Anders Thorson.

Han säger att eftersom Hälsinglands Sparbank inte har några aktieägare man kan be om en nyemission hos, som andra banker kan, är avgifter från kunderna ett av de sätt man har att öka intjäningen på.

Men går ni dåligt?

- Nej, absolut inte. Men vi är en liten lokal sparbank och i det här klimatet tar vi hellre ett steg för långt för att säkra att vi har regelverket på plats.

Anders Thorson förstår resonemanget att det på internetbanken är kunden som gör jobbet.

- Ja visst, men det har ju också kostat att sätta upp tjänsten och vi betalar löpande för uppdatering och säkerhetssystem.

Mer läsning

Annons