Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjukvårdschefens hårda kritik mot sin egen organisation: "Vi har tappat helheten"

/
  • Sjukvården i Gävleborg har tappat helhetstänket när det kommer till patientcentrerad vård. Det anser Region Gävleborgs hälso- och sjukvårdsdirektör Kjell Norman.

Regionens besök hos Kaiser Permanente ger oväntade effekter. Nu sågar hälso- och sjukvårdsdirektören Kjell Norman sin egen organisation.
– Vi har tappat bort helheten, säger han.

Annons

Region Gävleborg hyllar amerikanska vårdjätten Kaiser Permanente, med nästan lika många patienter som invånare i Sverige, för sitt sätt att alltid ha patienten i centrum.

Läs också läkarens kritik mot USA-resorna: "Hittills inte gett något avtryck"

Hittills har regionen lagt 5,3 miljoner kronor på studiebesök vid Kaiser Permanentes kontor och sjukhus i San Francisco. Över 100 av regionens direktörer och chefer har fått ta del av USA-företagets vårdfilosofi.

Kjell Norman, biträdande regiondirektör samt hälso- och sjukvårdsdirektör, har besökt Kaiser Permanente sex gånger de senaste två åren.

Nu sågar han sin egen organisation och den förändring som nuvarande regiondirektören Svante Lönnbark genomförde.

– Vi har specialiserat vården och skivat upp den så otroligt mycket. Vi har tappat bort helheten och det är den som vi måste hitta tillbaka till, säger han.

Divisionaliseringen av vården i Gävleborg har därmed satt patienten i kläm, anser Kjell Norman.

– Alla gör en bra insats i sin del. Men för patienten blir det jobbigt, eftersom de skjutsas fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Läs mer: Regiondirektörernas USA-resor som alla pratar om – kostat 5,3 miljoner hittills

Han är dock inte beredd att slänga ut divisionstänket direkt. Enligt honom finns det för- och nackdelar med alla organisationer.

– Det kommer en dag när divisionsorganisationen inte heller fyller sin funktion längre. Då har den gjort sitt, säger han.

Innan sjukvården divisionaliserades fanns det väl ett helhetstänk för patienterna?

– Ja, men då hade vi problem mellan sjukhusen i stället. Då kunde Hudiksvall och Gävle skjuta hejvilt på varandra. Då ville man bevara sjukvården för sin egen skull i många avseenden, i stället för att se till patientens bästa. Man kunde behålla patienter för statistikens skull och därmed tänka att man räddar sjukhuset – i stället för att se till patientens bästa och var den bästa vården fanns, säger Kjell Norman och fortsätter:

– Ska vi ta oss förbi organisationsgränser måste vi se vilka vi är till för. Det är det vi ska utgå ifrån och då spelar organisationen inte så stor roll, utan då handlar det om ett förhållningssätt.

Läs även: Regionen bjöd privata vårdbolag på USA-resa – "Det var värt att betala"

Mer läsning

Annons