Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänkt ersättning efter Dagmar kan överklagas

Efter stormen Dagmar drabbades många hälsingar av långvariga elavbrott. I vissa fall har elnätsföretagen rätt att inte betala ut full avbrottsersättning.

Men du som kund har rätt att få saken prövad, något som vissa elnätsföretag är dåliga på att informera om.

Annons

Elkunder som drabbats av längre elavbrott har rätt till ersättning. Men elnätsföretagen kan få rätt att sänka ersättningen. Det gäller exempelvis om hårt väder gjort att det varit förenat med stora risker att börja reparera ledningarna.

Men i de fall elnätsföretagen vill utnyttja möjligheten att sänka ersättningen ska de informera kunderna om att de kan vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden eller till allmän domstol för att få en sänkt ersättning prövad.

Trots det tvingande i detta har Energimarknadsinspektionen fått indikationer på att det finns elnätsföretag som inte fullt ut lever upp till kraven i ellagen och Energimarknadsinspektionens föreskrifter.

Ett brev har skickats till samtliga elnätsföretag med information om regelverket kring avbrottsersättning. Energimarknadsinspektionen förutsätter att det räcker för att få elnätsföretagen att rätta till bristerna.

Längre fram under 2012 kommer en uppföljning att göras för att säkerställa att elnätsföretagen rättat till bristerna.

Mer läsning

Annons