Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Populära Lyoness anklagas för att vara pyramidspel

/

Lyoness har blivit populärt, men deras affärsmodell har kritiserats. Nu har Lotteriinspektionen polisanmält Lyoness Sweden AB.

– Lotteriinspektionen har fel. Det finns ingen grund för deras polisanmälan, säger VD:n Jan-Erik Persson.

Annons

Flaggor och vimplar som visar var man kan använda sitt Lyoness-kort har blivit en allt vanligare syn vid butiker i Hälsingland. Lyoness affärsidé är att medlemmar får så kallad cash-back på varje inköp. Företagen betalar i sin tur för att få erbjuda rabatterna via Lyoness.

Medlemmarna i konsumentledet behöver inte betala något om de inte vill. Det går också att värva nya medlemmar. För varje ny medlem får värvaren en ersättning som baseras på de summor som den nye medlemmen handlar för. Ett klassiskt upplägg för ett pyramidspel, enligt Lotteriinspektionen:

– Vi har undersökt hela verksamheten och upplever inte att deltagarna får tillbaka insatsen genom en produkt eller tjänst. Syftet handlar i stället om att man ska värva nya deltagare på olika nivåer för att de i sin tur ska erhålla inkomster av värvandet, säger Ida Skoog på Lotteriinspektionen, som polisanmält Lyoness.

Företrädare för Lyoness uppger att det bara handlar om ett lojalitetsprogram, som vilket kundkort som helst. Enligt företaget så erbjuder man inte bara en win-win-situation utan en win-win-win-situation.

– Vi är inget annat än ett lojalitetsprogram för företag. Närmaste konkurrent skulle man kunna säga är SAS. Går du in på deras hemsida har de ungefär samma upplägg som vi har. Du kan handla på ett hundratal företag och samla bonuspoäng. Det kan du göra hos oss också. Du kan köpa presentkort som vi också säljer. Du kan till och med köpa poäng på SAS, vilket vi också har en form av, säger Jan-Erik Persson.

Om man köper poäng, är det inte att satsa pengar?

– Nej. Du kan inte köpa poäng men principen är så. Hos SAS kan du köpa poäng, hos Lyoness kan du bara handla eller lägga beställningar. Det är det enda du kan göra. Det är det här som Lotteriinspektionen inte har frågat oss om. De har bara tittat på internet och egentligen en enda blogg som grundats av två tidigare Lyonessanställda som fick sparken eftersom de förskingrade. De dömdes senare till fängelse.

Lyoness grundades i Österrike 2003. Det har sedan dess vuxit explosionsartat och finns nu i nästan hela världen. Det som Lotteriinspektion nu valt att polisanmäla är den svenska verksamheten, Lyoness Sweden AB. Det är ett dotterbolag till Lyoness Europe AG som i sin tur är dotterbolag till Lyoness International AG. I styrelsen sitter två österrikare. Ensam firmatecknare och tillförordnad vd är söderhamnaren Jan-Erik Persson.

Lyoness har tidigare polisanmälts i flera länder men har inte blivit fällda för något brott och Jan-Erik Persson välkomnar en granskning av den svenska verksamheten.

– Vi har ingenting att dölja och vi skulle välkomna ett besök från Lotteriinspektionen. De hade inte pratat med oss över huvud taget innan polisanmälan. Vi är absolut inte oroliga för att vi ska bli stämda eller åtalade för att bedriva pyramidspel. Vi är så långt ifrån det som man kan komma. Lotteriinspektionen mixar ihop vår MLM-del, alltså en rekommendationsdel. Det är precis lika som Tupperware Eller Herbalife, säger Jan-Erik Persson.

Men där finns en väsentlig skillnad, enligt Lotteriinspektionen. Ett MLM-företag ska marknadsföra en produkt eller tjänst och det tycker inte myndigheten att Lyoness gör.

– Gränsen är hårfin. När man bryter mot Lotterilagen så är det dels att man inte får något för sina pengar utan bara sätter insatser och värvar för att tjäna pengar. Då är produkten inte det intressanta i företaget utan syftet enbart att dra in så mycket relationer i verksamheten att man till slut kan tjäna pengar utan att göra något alls, säger Ida Skoog.

Lyoness hävdar att Lotteriinspektionen har fel.

– Våra produkter är lojalitetsprogrammet och de varor som medlemmarna köper av lojalitetsbolagen, säger Jan-Erik Persson.

All kritik kring medlemsvärvningar, eller rekommendationer enligt Lyoness terminologi, ska vara baserade på missförstånd:

– Det finns en missuppfattning om vad rekommendationsmarknadsföring är och hur det fungerar. Mycket av problematiken vi råkar ut för beror på det.

Jan-Erik Persson har varit med om att bygga upp det svenska bolaget och expandera kraftigt de senaste två åren. Tidigare drev han under tio år företag i Söderhamn. 2002 blev han Årets företagare i Söderhamn.

Hur blev du VD i Lyoness?

– Jag kom i kontakt med det här som en vanlig medlem. Sedan erbjöds jag tjänsten som verkställande direktör i Sverige och då hoppade jag på det.

Mer läsning

Annons