Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiker dömer ut järnvägsförslag

Kollektivtrafiken i länet är hotad om Ostkustbanan inte byggs ut och får dubbelspår.
Det skriver regionstyrelsen i sitt remissvar på Trafikverkets förstudie.

Annons

Ett antal mötesplatser och förstärkningar för att banan ska kunna trafikeras med tyngre transporter, räcker inte enligt styrelsen för Region Gävleborg. Det alternativet skulle inte leda till oförändrat, utan minskat resande.

Regionstyrelsen var vid fredagens sammanträde positiv till det demokratiprojekt som drivits för att öka ungas delaktighet och inflytande i Gävleborg. Politikerna gav tjänstemännen i uppdrag att ta fram en budget för att från och med nästa år göra verksamheten till en del av Region Gävleborgs ordinarie verksamhet.

Politikerna fick också information om att alla kommuner i större eller mindre omfattning fortfarande har egna handikapphjälpmedel istället för att hyra dem från gemensamma Hjälpmedel SAM. Till hösten kommer ett förslag för hur man ska få kommunerna att delta fullt ut i samarbetet.

– Det skulle bli mycket billigare så, säger regiondirektör Mats Törnquist. Formellt sett överlämnar man en funktion när man som kommun går in i ett kommunalförbund, men vi vill inte tvinga in dem.

Region Gävleborg har fått regeringens uppdrag att skapa en mötesplats för dem som anordnar utbildningar i länet och arbetsgivarna som behöver arbetskraft och kompetens.

– Något sådant har inte funnits tidigare, säger Kent Bogren från regionkansliet som räknar med att ägna 75–80 procent av sin arbetstid åt det som ska kallas Regionalt kompetensförsörjningsforum Gävleborg.

Kent Bogren anser att det behövs mycket mer exakta analyser av vilken kompetens som verkligen behövs.

– Ibland kan man plocka fram den kompetens som efterfrågas och de blir inte anställda ändå. Kommunerna har nog ingen koll alls på vad de kommer att behöva i samband med de stora pensionsavgångarna.

Mer läsning

Annons