Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen satsar med annonskampanj

/

Polisen storsatsar mot brott i nära relationer. Och man gör det genom en uppmärksammad annonskampanj.
– Målet är att få ner mörkertalet och öka anmälningarna, säger Sara Nordqvist, vikarierande förundersökningsledare på familjevåldsenheten i Gävleborg.

Annons

"Om du tror att du är ful, helt värdelös och att blåmärken är en del av vardagen...". Det är inledningen på en av de annonser som ingår i polisens och regeringens satsning mot brott i nära relationer.

– Det är så många människor som kommer till oss ser på sig själva och sin tillvaro. Man förringar sitt värde som människa. Målet är att provocera och uppmärksamma problemet och jag hoppas att det når fram, säger Sara Nordqvist.

Mörkertalet för anmälningar om brott i nära relationer är stort och det är det som kampanjen har som mål att förändra på. Det är en unik satsning som är rikstäckande och bakom står regeringen, som finansierat kampanjen med 30 miljoner kronor. Någonting som Sara Nordqvist välkomnar.

– Det ger eftertryck att det kommer från högsta nivå och ger signaler om att det är ett samhällsproblem som tas på största allvar. Och det krävs för att kunna genomföras, det skulle vara svårt för polisen som statlig myndighet att genomföra det på egen hand.

Informationsdelen är bara en del av satsningen. Den viktigaste insatsen handlar om utbildning, som riktas till runt 10 000 poliser. En egen webbplats har också upprättats för att sprida information och uppmana utsatta personer att anmäla. Där går det också att få svar på sina frågor anonymt.

Annonskampanjen har pågått i drygt två veckor men det är ännu för tidigt att säga om det har gett resultat.

– Man får väl titta lite närmare när kampanjen är slut och se om det har blivit någon förhöjning av antalet anmälningar, säger Sara Nordqvist.

Mer läsning

Annons