Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Personalens uppmaning till ledningen efter USA-resorna: Kom och praoa hos oss!

/

Reaktionerna över Region Gävleborgs lednings resor till USA har varit många. Även inifrån verksamheterna höjs flera missnöjda röster.
– Vi har inte hört någonting om några förbättringsidéer. Och resorna har ju ändå pågått i två år nu, säger överläkaren Magnus Thulin i Hudiksvall.

Annons

I två år har Region Gävleborgs studieresor till Kaiser Permanente i USA pågått. Hittills har 118 personer skjutsats till andra sidan Atlanten, för totalt 5,3 miljoner kronor.

Ansvariga direktörer och regerande politiker har försvarat resorna i omgångar. "Väl investerade pengar för en bättre sjukvård", har budskapet varit. Men kritikerna har inte låtit sig tystas.

Läs mer: Regiondirektörernas USA-resor som alla pratar om – kostat 5,3 miljoner hittills

En av flera som ifrågasätter värdet med de 138 individuella resorna till USA är Magnus Thulin, överläkare på ortopedavdelningen på Hudiksvalls sjukhus.

– Vi har inte fått ut någonting av de här resorna. Vi har inte hört någonting om några idéer över vad som ska förbättras eller vad vi bör tänka på när vi jobbar. Och de har ju ändå pågått i två år nu. Så någonting borde ju ha trillat ner, säger han.

Enligt honom finns ett glapp mellan de anställda inom regionens vårdapparat och den högsta ledningen. Han anser att de högsta cheferna och direktörerna bör göra studiebesök i sina egna verksamheter för att förstå vad som kan förbättras – innan de studerar vården i andra länder. Men sådana besök är ytterst ovanliga, enligt Magnus Thulin.

– De måste komma ut i verksamheterna mer och fråga oss hur de kan hjälpa oss. Hur ska de kunna göra förbättringar om de inte vet vad som bör förbättras? säger han.

Läs även Stenvards (M) kritik mot USA-resorna: "Inte rätt att åka i den här omfattningen"

Även Lilian Norén, som jobbar inom bemanningen på sjukhuset i Gävle har reagerat på resorna. Precis som Magnus Thulin anser hon att cheferna står för långt ifrån golvet – och måste börja lyssna mer på personalen.

– De måste byta om och gå dubbelt med personalen, inte bara prata med någon avdelningschef på ett rum. De måste gå runt och även träffa patienterna för att förstå, säger Lilian Norén.

Vad skulle det leda till?

– Om de gör det så kan de förstå hur personalen har det, i sin situation. De måste börja där. Sen kan de göra omvärldsspaningen.

En av de största lärdomarna som regionledningen dragit från USA-besöken är att ha patienten i centrum. En lärdom som Magnus Thulin inte ger mycket för.

– Jag tror alla vi som jobbar på golvet och träffar patienterna varje dag har dem i centrum. Det är ganska självklart. Sitter du som en administratör och börjar fundera på att patienterna ska vara i centrum är du långt bort från verksamheterna, säger han.

Tycker du att ledningen lyssnar på er?

– Jag tycker att vi lever så långt ifrån varandra. Samarbetet med de närmsta cheferna på golvet fungerar, men när man kommer högre upp finns det inget bra utbyte, säger Magnus Thulin.

Läs mer: Pengar till äldres sjukvård har bekostat regionens USA-resor

Lilian Norén efterlyser en konkret plan för hur arbetet ute på vårdavdelningarna ska förbättras i och med USA-resorna.

– Det har gått två år utan att vi märkt något. Vi som jobbar med det här måste få veta vad målsättningen är. På vilket sätt ska det här göra det bättre på vårdavdelningarna, rent praktiskt och konkret. De måste förklara det, på ett begripligt sätt, säger hon.

Fotnot: Vi har sökt hälso- och sjukvårdsdirektören Kjell Norman för en kommentar, men han har avböjt att svara på fler frågor kring USA-resorna.

Mer läsning

Annons