Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patientklagomål får vänta

Sen Socialstyrelsen tog över ansvaret för att hantera patientklagomål har fem ärenden kommit in från Hudiksvalls sjukhus. Av dem har inte ett enda avslutats.

Annons

Sen första januari i år utreder Socialstyrelsen patientklagomål, något som tidigare var Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnds, HSAN:s, uppgift.

Från Hudiksvalls sjukhus har fem ärenden kommit in, varav det första den 31 januari. För Bollnäs sjukhus är finns sex ärenden, även därifrån inkom det första ärendet den 31 januari. Årets första och enda ärende från Söderhamns sjukhus inkom den 18 april. Inget av dessa ärenden har avslutats ännu.

- Tillsynsavdelningens generella mål är att handläggningstiden inte överstiger sex månader. Men eftersom vi är i ett uppstartsarbete är det omöjligt att sätta sådana mål i dag, säger Susanne Gullack Flyrén, som är chef för Socialstyrelsens enhet för enskilda klagomål.

- Vi arbetar hela tiden så effektivt vi kan, om fördröjningen ger några negativa konsekvenser kan jag inte svara på.

Mer läsning

Annons