Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Otydliga regler väcker ont blod

/
  • En gammal veteran med tidsenliga detaljer som putsats och renoverats upp.
  • Bakom Håkan Röstlund finns en TVR Cabriolet som byggdes 1982 i England. Den kom till Sverige med flyttgods 1991 och har fått nytt liv tack vare omvårdnad.

Naturvårdsverkets lagförslag om att komma till rätta med illegala bilskrotar oroar många motorveteraner och mekare.

Annons

Rädslan att det ska gå ut över hobbyutövare har gjort att aktiva från hela länet mobiliserat sig.
– De behöver inte vara oroliga, för en veteranbilsägare sysslar inte med skrotning, säger Helen Lindqvist handläggare på Naturvårdsverket.

I ett försök att komma till rätta med både miljöfarliga och oseriösa aktörer inom bilskrotningsbranschen har Naturvårdsverket, på uppdrag av regeringen, gjort en utredning och lagt fram lagförslag om ett skärpt regelverk. Enligt henne har det skett ett missförstånd och att många därför ser sin hobby som hotad.

– Det är jättestor skillnad på skrotning och att meka eller ta delar från andra fordon enligt lagen. Vi vill inte stoppa veteranbranschen utan det här handlar om att få bukt med illegala skrotar som skrotar bilar på löpande band och exporterar utomlands, säger hon.

Men representanter för motorveteraner, bilsporten och fordonshobbyn från hela Hälsingland ska samlas ikväll klockan 18.00 på SMK Hälsinge klubbstuga i Hudiksvall för att diskutera det hittills framlagd förslaget. Nu bildar de opinion så att förslaget inte ska kunna slinka igenom i regeringen.

– Om det här inte går ut över veteranbilsägare och motorklubbar som de säger så får de i så fall specificera det bättre. Det borde funka att kriminalisera illegala skrotar utan att det går ut över oss andra i branschen, säger Håkan Röstlund sekreterare för Dellenbygdens motorveteraner.

Mer läsning

Annons