Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ökad försäljning hos Systembolaget

/

Under årets fyra första månader ökade Systembolagets försäljning inom samtliga varugrupper jämfört med motsvarade tid i fjol. Ökningen gäller hela landet. En anledning till ökningen anges vara ett minskat semesterresande.

Annons

Försäljningsökningen gäller samtliga varugruppen, sprit, vin, öl, cider/blanddrycker och alkoholfritt. Även i Gävleborgs län ökade försäljningen inom samtliga varugrupper.

Systembolagen i Gävleborg sålde under januari-april 199 000 liter sprit, en ökning med 2,4 procent jämfört med samma tid i fjol. Ökningen för hela landet var 4,8 procent. Största ökningen svarade Norrbotten för med 14,3 procent.

Gävleborgarna har i år köpt 1 431 000 liter vin, en ökning med 9,3 procent, 2 243 000 liter öl, ökning 7,6 procent och 171 000 liter cider/blanddrycker, ökning 5,5 procent.

För riket totalt var försäljningsökningen av vin 10,6 procent, för öl 8,4 procent och för cider/blanddrycker 7,9 procent.

Ökningen av alkoholfritt var i Gävleborg 16,3 procent och för hela landet 17,2 procent.

- Anledningen till ökningen är bland annat att fler och fler väljer att handla hos Systembolaget istället för exempelvis via internet, säger Lennart Agén, presschef för Systembolaget.

- Dessutom visar undersökningar som gjorts vid Stockholms Universitet att semesterresandet från norra Sverige minskat. Därmed kommer det in mindre alkohol utifrån på det sättet. Undersökningar visar också att det har varit färre som rest till Tyskland och bunkrat upp alkohol, fortsätter Lennart Agén.

Presschefen har också en teori om att lågkonjunkturen också bidragit till den ökade försäljningen hos Systembolaget de fyra första månaderna i år.

- Det kan vara så att i den rådande lågkonjunkturen väljer fler bort restaurangbesöken. Istället handlar de hem dryck i Systembolaget, går till matbutiken och handlar mat och äter festmåltiderna hemma, säger Lennart Agén.

Mer läsning

Annons