Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mest importerad mat på lunchen

/
  • Jan Thorén (till vänster) är LRF-ordförande i Gävleborg, Nina Nurmesniemi är kommunikatör vid LRF Dalarna-Gävleborg, Niklas Bengtsson är köksmästare på Palladium i Bollnäs och Rolf Larsson driver företaget Chark & Rök i Kilafors.

På var fjärde restaurang, kommer alla råvaror från andra länder. Sju av tio restauranger serverar mat, där minst 80 procent är importerad. Och kunderna frågar sällan varifrån råvarorna kommer.

Annons

Intresseorganisationen LRF har intervjuat krögare på 43 slumpvis utvalda lunchrestauranger och personalmatsalar i länet, för att få veta varifrån deras råvaror kommer och vad som styr deras inköp. Och för lokala jordbrukare och köttproducenter är resultatet inte särskilt muntert, eftersom lunchmaten till största delen är importerad:

- Vi måste öka intäkterna för dem som producerar, om vi ska ha fortsatt livsmedelsproduktion i Sverige, säger LRF:s länsordförande Jan Thorén. Konsumtionen av mat ökar, men produktionen inom landet och lönsamheten för de svenska bönderna minskar.

I karläggningen anser tre av fyra krögare att svenska råvaror har sämre kvalité eller att det inte är någon kvalitetsskillnad på svenskt och importerat. Priset styr, kunderna vill inte betala mer för svenska råvaror och det saknas lokala grossister som kan leverera rillräckliga mängder, är andra synpunkter från krögarna.

Var fjärde krögare i undersökningen har något som är lokalproducerat – men då kan det handla om en enda vara, till exempel potatis eller ägg.

Det blir ofta slentrian, när det ska beställas råvaror – och många köper allt från samma grossist, konstaterar LRF-representanterna.

- Men här i Bollnäs är det inga problem att köpa det mesta svenskt och lokalproducerat till rimligt pris, även om inte allt är svenskt hos oss heller, säger köksmästaren Niklas Bengtsson från Palladium – som är en av restaurangerna i kartläggningen.

Med kartläggningen som underlag planerar LRF nu en dialog mellan producenter och krögare.

- Målsättningen är förstås mer svensk mat på restaurangerna, säger Jan Thorén.

Mer läsning

Annons