Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer pappersjobb för städbolagen

/
  • Wanja Sköld, Nyckelpigans Hemservice, var en av många i branschen som trodde på ett uppsving när reformen om de hushållsnära tjänsterna kom för två år sedan. Men lågkonjunkturen kom emellan och osäkerheten inför Fakturamodellen är stor.

Söderhamn ligger långt framme bland länets kommuner när det gäller ansökningar om att få göra skatteavdrag för hushållsnära tjänster. Men entusiasmen hos städföretagen har minskat. Nya Fakturamodellen har skapat förvirring.

Annons

De hushållsnära tjänsterna, med rätt till skatteavdrag, blir allt mer eftertraktade.

Det framgår av Skatteverkets statistik. Nästan 99 000 svenskar har ansökt om skatteavdrag för tjänster utförda under 2008. I vårt län är siffran 2 445. I Söderhamns kommun är det 254 som ansökt.

Trots det stora intresset möter man inga glädjerop hos exempelvis Söderhamnsföretaget Nyckelpigans Hemservice, en av aktörerna i branschen i Söderhamn med omnejd, med sju anställda.

Efterfrågan har inte blivit så stor som man hoppats:

- Det blev inte så. Lågkonjunkturen stoppade allt. Ruschen från i höstas tog slut, vi till och med tappade kunder, säger Wanja Sköld.

Den andra stötestenen är Fakturamodellen, som träder i kraft 1 juli. Den innebär att hela administrationen av reformen flyttas från kunden till företagen. Skatterabatten dras redan på fakturan. Företagen får restbeloppet betalt i efterhand efter ansökan till Skatteverket.

Det innebär i praktiken att säljaren av tjänsten får vänta i minst tio arbetsdagar på ersättning, eftersom återbetalning inte sker förrän jobbet är utfört och köparen betalat fakturan.

Skatteverket har satt upp ett schema för informationsträffar om Fakturamodellen. Där finns Söderhamn inte med. Första träffen i länet är inplanerad till den 9 juni (Bollnäs). Den sista är 11 juni.

Information om träffarna har inte spritts offentligt, via annonsering:

- De pengarna finns inte, men vi hoppas nå företagen ändå genom våra nätverk, mejl till näringslivsrådgivare och samarbetspartners, säger skatteinformatör Simone Johansson.

• Har synpunkter framförts om att små företag kan tvingas ligga ute länge med pengar?

- Företagen kan styra det genom kredittiden och de villkor kunden går med på, säger Simone.

Från 1 juli lyder hushållsnära tjänster och Rot-jobb (Rot= reparation, om- och tillbyggnad) under gemensamma namnet Husarbete.

År 2007, när skatterabatten var nyintroducerad, märkte fyra av sex städbolag i Söderhamn ett uppsving.

Våren 2009 är tongångarna annorlunda. De sex först uppringda företagen städar hellre kontor, butiker och arbetsplatser än hemma hos privatpersoner. De förklaringar som lämnats är att förtjänsten är för dålig, det är för mycket bilåkande – och det är för känsligt att komma hem till enskilda.

 

 

Mer läsning

Annons