Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer missnöje med vårdens bemötande

Klagomålen till landstingets patientnämnd blir inte fler, men kritiken handlar oftare än tidigare om dåligt bemötande.

Annons

Dåligt bemötande behöver inte betyda att vårdpersonal varit direkt otrevlig.

– Det kan vara att man inte blivit lyssnad på eller trodd på. Ökningen kan bero på att vi oftare lyfter upp bemötandefrågorna, eftersom det har visat sig att grundorsaken till vårdskador ofta är bristande kommunikation, säger Gunilla Nordström, tillförordnad kanslichef för patientnämnden

De flesta klagomålen mot bemötandet kommer från opererande vård och psykiatrin.

– De enda som minskat antalet bemötandeärenden är Division Medicin. De har arbetat aktivt med frågorna både själva och med vår hjälp. De genomförde en utbildning 2009.

Enligt tidningen Dagens Medicin har klagomålen till landets patientnämnder ökat med 13 procent mellan 2005 och 2009.

Ökningen i Norrbotten har varit extrem, 155 procent.

Antalet personer som hör av sig till patientnämnden i Gävleborg låg under perioden konstant mellan 1 100 och 1 200. Patientnämnden skapar mellan 500 och 650 ärenden per år.

– Många hör av sig till oss med frågor som gäller patientförsäkringen. Då kan vi hjälpa till att hitta blanketter och fylla i, men det blir inget ärende hos oss, säger Gunilla Nordström

Mer läsning

Annons