Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många klagar på hantverkare

/

Enligt färska siffror från Konsumentverket ökade klagomålen mot hantverksbranschen med 10 procent under 2009.
– Det är skrämmande, säger Gunilla Hallberg, på Konsument Hälsingland.

Annons

En femtedel av de 104 000 konsumentklagomålen som inkom under förra året handlade om boendefrågor (trilskande hantverkare, byggfusk och kontraktsbrott med mera). Hälften av dessa klagomål var specifikt relaterade till Rot-avdraget – en ökning med tio procent jämfört med 2008.

– En egen reflektion är att avdraget har gjort att fler vill göra renoveringar. Därmed ökar också antalet missnöjda, säger konsumentvägledaren Gunilla Hallberg.

Hälsingland skiljer sig från rikssnittet. Här har 2 847 klagomål på tjänster som rör boende lämnats till kommunernas konsumentvägledare – en ökning med 23 procent.

De vanligaste klagomålen i Hälsingland handlar om fakturor, fusk och att beställningar aldrig blir färdiga.

– Det kan vara att slutpriset inte stämmer överens med vad som sagts på förhand, att jobbet inte är fackmannamässigt gjort eller att företaget aldrig färdigställer och att bygget drar ut på tiden. säger Gunilla Hallberg.

Enligt Konsumentverket behöver inte mängden klagomål på tjänster som rör boende betyda att branschen som sådan är oseriös. Däremot visar det vikten att båda parter kommunicerar ordentligt, för att undvika konflikter.

Mer läsning

Annons