Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ljusdalsföretag ger patientstöd när vården inte räcker till

/
  • Karin Olsson är sjuksköterska och ansvar för Ljusdalsföretaget ICT:s telefonstöd till psoriasispatienter.
  • Patrik Åvestrand är vd och grundare till ICT som arbetar med medicinsk information. Karin Olsson är en av tre sjuksköterskor på kontoret i Ljusdal.

Nu kan psoriasispatienter via telefon få hjälp att klara av sin behandling.

Kontakten sköts av Ljusdalsföretaget ICT på uppdrag av läkemedelsföretaget.

Annons

En behandling med Daivobet, som finns som salva och gel, tar fyra till sex veckor.

– Det är besvärligt att ha psoriasis och många är trötta på sin sjukdom. Behandlingen kan kännas betungande och en del väljer att sluta smörja sig efter ett par veckor. Min uppgift är att ge praktiska råd kring hur man sköter behandlingen på bästa sätt, pusha på och motivera och att ge livsstilsråd som påverkar sjukdomen, säger Karin Olsson, sjuksköterska och ICT:s projektledare.

Enligt henne är det här en tjänst som alla inblandade har nytta av.

– Läkemedelsföretaget vill att patienterna ska fullfölja behandlingen och att den ska ge bästa resultat. Det har naturligtvis patienten mest glädje av. Patienterna kan få rådgivning som klinikerna inte hinner med att ge. Därmed avlastas vården.

ICT har tidigare genomfört liknande stödinsatser vid rökavvänjning och för diabetiker.

ICT;s vd Patrik Åvestrand tror att behovet av sådana här tjänster blir större när sjukvårdens resurser är knappa.

– Ett läkarbesök kan ofta vara över på fem minuter, säger ICT:s vd Patrik Åvestrand.

Läkaren som skriver receptet på Daivobet ska ge patienten en blankett som hon kan skicka in om hon vill ha stöd under behandlingen.

– När jag fått in den ringer jag upp patienten inom en vecka, säger Karin Olsson. Jag frågar om de vill bli uppringda en gång till om några veckor och det har hittills de flesta tackat ja till.

Mer läsning

Annons