Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lista med åtta tips: Så håller du dig lugn efter terrorlarmen

/

Terrordåden skapar oro hos många. Röda Korset reder ut vad man ska tänka på om man känner sig otrygg.

Annons

– Precis nu efter terroristattackerna är medvetenheten om vår sårbarhet stor, många känner ökad oro och rädsla på grund av det som hänt. Terroristernas handlingar syftar till att skapa rädsla och skada vår tillit till andra människor. Man kan säga att krisstödet handlar om att stärka det som terroristerna vill förstöra, säger Sara Hedrenius, rådgivare i kris- och medmänskligt stöd på Röda Korset.

Läs mer: Sverige har höjt terrorhotnivån - följ liverapporteringen här

Läs mer: Sverige i nationell beredskap: "Vanliga människor kommer att uppleva en stark polisnärvaro"

Det handlar om fem grundläggande principer; trygghet, lugn, tillit, samhärighet och hopp, enligt Röda Korset för att vi ska känna trygghet.

– Vi behöver varandra för att överleva och det är tillsammans med andra vi återhämtar oss efter svåra händelser. Tillit till andra människor är därför särskilt viktigt för att vi skall vara trygga och må bra. När vi är oroliga och rädda är risken större att vi generaliserar och tänker i svart eller vitt i syfte att göra världen mer begriplig, säger Sara Hedrenius.

Läs mer: Stor bevakning under manifestation för fred

Röda Korset har satt ihop en lista på saker som du kan göra för att minska din oro.

* Var inte ensam och grubbla.

* Tala med någon om din oro och dina känslor.

* Umgås med någon som du känner dig trygg med, även om du inte vill prata om din oro.

* Slukas inte upp av nyhetsrapporteringen så att du inte kan fungera normalt.

* Fortsätt göra saker du mår bra av.

* Bibehåll rutinerna.

* Aktivera dig fysiskt.

* Balansera dina tankar och undvik att tänka i svart eller vitt.

Mer läsning

Annons