Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lavinartad ökning av obemannade flygfarkoster

/
  • Antalet obemannade flygfarkoster har ökat kraftigt de senaste åren.
  • – Man måste tänka på att det kan vara integritetskränkande att filma och sedan publicera någon människa utan tillstånd, säger Martin Stenberg som äger en obemannad flygfarkost.

Det har skett en fördubbling av tillstånden för flygning av obemannade flygfarkoster från Transportstyrelsen det senaste halvåret. Anna Ahlberg på Transportstyrelsen vill att reglerna ses över.
– Som det är nu så krävs ingen utbildning för att flyga, säger hon.

Annons

Obemannade flygfarkoster eller, UAS som är benämningen som Transportstyrelsen gör på flygfarkosterna, har blivit allt populärare de senaste åren. Ofta används de för att ta flygfoton och för att filma med. För att få driva kommersiell verksamhet med obemannade flygfarkoster krävs ett tillstånd. På Transportstyrelsen, som utfärdar tillstånden, är trycket högt. Extra personal har kallats in för att hinna med och i dagsläget är handläggningstiden några veckor för att få ett tillstånd.

– Det har skett en otrolig ökning den senaste tiden, säger Anna Ahlberg som arbetar med att utfärda tillstånden på Transportstyrelsen.

Enligt henne så är den största faran med de obemannade flygfarkosterna är om det sker otillåtna flygningar i så kallade kontrollzoner. Sådana zoner finns inom flygplatser bland annat vilket gör att flygtrafiken kan störas.

– Det är viktigt att ta reda på hur vad som gäller och att personen har rätt försäkringar, säger Anna Ahlberg.

Föreskrifterna om vad som gäller kring kommersiell flygning med obemannade flygfarkoster kom 2009 och Anna Ahlberg anser att det behövs en översyn av reglerna.

– Jag anser att reglerna bör vara strängare för att få ett tillstånd, säger Anna Ahlberg.

I januari i år startade Martin Stenberg upp sin verksamhet med flygfoto och filmning i Söderhamn och har tillstånd för kommersiell användning. Han anser att det är viktigt att ta reda på vad som gäller så att de obemannade flygfarkosterna inte används på fel sätt.

– Man måste tänka på att det kan vara integritetskränkande att filma och sedan publicera någon människa utan tillstånd. Jag har avvaktat om jag varit osäker, säger Martin Stenberg som främst planerar att använda sin obemannade flygfarkost till att fota bostäder som ska ut till försäljning.

Han jämför sina tankar kring obemannade flygfarkoster med bilkörning.

– Du får äga en bil som går mycket snabbare än vad som är tillåtet att köra på vägarna och det är samma sak när du flyger och filmar. Du måste vara försiktig och inte missbruka möjligheterna som kommer med dem, säger Martin Stenberg.

Mer läsning

Annons